Foto: TT

H&M: ”Inga av våra kläder är farliga för konsumenten”

Uppdaterad
Publicerad
Efter en rapport från Greenpeace där det framkom att flera kända klädföretag säljer kläder som innehåller farliga kemikalier slår klädjätten H&M nu ifrån sig kritiken. Enligt företaget själva har man länge jobbat mot kemikalier.

– Vi har ett av branschens ledande arbete inom kemikalier och en av branschens mest strikta kemikalier restriktioner, säger Felix Ockborn, hållbarhetskoordinator på H&M.

Inköpen i Greenpeace test gjordes i 25 olika länder och regioner i världen. I 76 av de 82 produkterna som testades hittades minst en farlig kemikalie, över den så kallade detektionsgränsen som är den lägsta halt där man säkert kan verifiera att ämnet finns i provet.

Fyra av plaggen som testades köptes i Sverige från Adidas, Burberry, H&M och Nike.

Nivåer inom lagom nivå

Felix Ockborn på H&M menar att gränserna är så pass låga att konsumenter inte behöver oroa sig och han påpekar att kemikalier finns i många produkter runt omkring oss.

– Förekomsten av de kemikalier som man har hittat nu är inom lagliga krav och även inom de restriktioner vi själva har. Med andra ord så är inga av de kläder vi säljer skadliga för konsumenten på något sätt.

Först med att förbjuda PFC

Han påpekar också att H&M var en av de första att införa ett förbud mot ämnet PFC, perflourerade ämnen.

– Generellt är vi faktiskt nöjda med de resultat som kommit fram i Greenpeace rapport, för de visar att vårt kontrollprogram för att säkerställa att inga skadliga nivåer av kemikalier förekommer i våra kläder. Sedan så visar det på att det finns kemikalier som förekommer och där branschen i stort måste ta sitt ansvar och jobba med fasa ut dem. Till exempel genom att göra som vi har gjort, genom att vara de första att sätta ett förbud mot PFC, säger Felix Ockborn.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer