Socialdemokraterna
Denna jul har Socialdemokraterna satsat på en julkalender på Instagram. Under lucka 13 på Lucia spred partiet ett ”viktigt meddelande”: Försvarsminister Peter Hultqvist iklädd vit klänning och ljuskrona. På partiets andra sociala medier-konton råder ingen större julstämning.
Vänsterpartiet
V har rimmat till både kängor riktade mot KD-ledaren Ebba Busch Thors litterära kunskaper, och förslag om gratis preventivmedel till unga. Likt Socialdemokraterna har dessa politiska hälsningar lagts ut i olika kanaler i form av en adventskalender.
Liberalerna
Jan Björklund och gänget bjuder bland annat på ”liberala pepparkakor” och de tre vise männens ”mansplaining” via partiet Facebooksida. Under onsdagen 20 december önskade man även sina följare en glad chanukka.
Sverigedemokraterna
SD satsar på julstämning med Jimmie Åkesson i spetsen utan vare sig rim eller politiska utspel. I samband med advent har man delat en hälsning från partiledaren som tänder ljus.
Centerpartiet
Julljuständning och primärvården i Jämtland blev Centerns första advent-hälsning till svenska folket. Därefter har en ny videohälsning följt från olika riksdagsledamöter varje söndag. Och partiledaren Annie Lööf har inte låtit den annalkande julen påverka hennes närvaro i sociala medier. På Instagram har hon lagt ut bilder från såväl politiska möten, pepparkaksbak som luciatåg på förskolan.
Moderaterna
M har de senaste dagarna lagt upp flera klipp från partiledare Ulf Kristerssons jultal på Facebook. I övrigt och har det inte varit någon särskild julstämning.
De andra partierna
Kristdemokraterna och Miljöpartiet har ännu inte publicerat något juligt material på sociala medier. Det förstnämnda partiet har dock skickat en känga till Stefan Löfven i form av en så kallad LSS-pepparkaka.
”Konkreta förslag påverkar opinionen – inte tända ljus”
Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, menar att man inte ska överskatta betydelsen av julkul kommunikation i sociala medier.
– Julrim, tända ljus – i någon mån kan de säkert visa vilka värden partiet står för, de kan kanske hjälpa de interna medlemmarna att få se partiledarna i positiva situationer, men alla partier gör något sånt. Det är konkreta politiska förslag som påverkar opinionen.
Så juliga hälsningar i sociala medier har inte så stor politisk effekt?
– Nej, det har nog inte så stor betydelse. Partierna kan själva tycka det är trevligt, man får inte glömma bort den delen. Men om man kyligt distanserar sig från det så är det nog svårt att mäta någon effekt. Det parti som satsar på trevliga julsammanhang och glömmer bort att komma med hårda förslag, de har nog satsat på fel strategi, säger Hinnfors.