Här är utmaningarna för att självkörande bilar ska bli verklighet

Uppdaterad
Publicerad

Programmen som styr självkörande bilar måste bli bättre på att förstå sin omgivning. Algoritmerna måste tränas upp genom att uppleva fler situationer i trafiken. Det säger svensken Mikael Thor som är en av de ledande experterna på självkörande-teknik.

Det är ytterlighetsfallen som är svåra för självkörande bilar.

-Det gäller de här händelserna som inträffar väldigt sällan, det vi kallar för ”edge cases”, exempelvis när en fotboll kommer instudsande över en väg. Sådant som vi människor är bra på att förstå och sätta i ett sammanhang, förstå hur vi ska agera baserat på det, säger Mikael Thor som är teknisk gruppchef på ”taxi”-bolaget Lyft´s utvecklingsavdelning i Palo Alto för självkörande-teknik.

Saker som händer sällan är svårare att få algoritmerna att förstå eftersom det saknas ”körtimmar” som beskriver händelserna.

– Sen handlar det om hur man ska veta att den här funktionaliteten är tillräckligt bra, tillräckligt säker, för att kunna sättas i bruk.

Så när kommer vi se bilar utan förare på gatorna?

-Nu pratar man om 2021/2023 vad gäller helt självkörande bilar. Först på motorvägar, där det är mindre komplexa trafiksituationer. Vi får nog vänta fyra-fem år innan det är verklighet även i stadsmiljö, säger Mikael Thor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.