”Otrolig lättnad” – hör hotell-vd:n Marcus Östlundhs reaktion på de lättade restriktionerna i klippet. Foto: Göran Lidén/SVT

Hotellbranschen ser ljuset i tunneln

Uppdaterad
Publicerad

En sommar där många valde hemester och en höst utan restriktioner har gjort att hotellbranschen börjar se ljuset i tunneln efter pandemin. Men att starta om branschen väntas ta tid.

Hotellbranschen har varit hårt drabbad av pandemin men de senaste månaderna har sett ljusare ut och branschen märker redan av ett lyft i intäkterna efter att restriktionerna lättats.

Marcus Östlundh är vd på familjeägda HKC Hotels som driver hotell på flera ställen i Sverige.

– Det är en otrolig lättnad. Nu vågar vi tro på en succesiv återhämtning, säger han.

Flera orosmoln

Men trots det optimistiska tonläget finns fortfarande flera orosmoln inom hotellbranschen och det handlar till stor del om de kundgrupper som försvunnit under pandemin.

Färska siffror från Tillväxtverket visar att antalet svenska gästnätter under årets sommarmånader låg på rekordhöga nivåer – men antalet utländska gästnätter ligger på en fortsatt lägre nivå än normalt.

När det svenska hemestrandet nu avtagit efter sommaren minskar intäkterna igen och de utländska gästnätterna väntas ta längre tid att återhämta trots lyfta restriktioner.

– Det kommer att bli en tuff tid framöver också för branschen, säger Marcus Östlundh.

Skatteskulder

Många aktörer i branschen brottas också med stora skatteskulder till följd av det pandemistöd som gett företag möjlighet att skjuta upp inbetalningen av skatt. Som lagstiftningen ser ut nu ska den skulden betalas tillbaka under nästa år.

Regeringen har föreslagit att Skatteverket ska kunna bevilja en förlängd avbetalningsplan på max 15 månader. Men branschorganisationen Visita menar att den tidsplanen är för snäv och menar att en rimligare tidshorisont är 3-5 år.

– Många hotell har tvingats skjuta upp skatten till stora belopp och det behövs individuellt anpassade återbetalningsplaner. Så som förslaget ser ut nu håller inte alls och det kommer sannolikt att leda till konkurser, säger Visitas chefekonom Thomas Jakobsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.