Den amerikanska versionen av Ikea-katalogen 2011 till vänster, till höger den saudiska. Visa alla (4)
Visa alla (4)

Inte första gången Ikeabilder retuscheras

Publicerad

I flera år tillbaka har kvinnor retuscherats bort från katalogen i Saudiarabien.

Tidigare i dag blev det känt att Ikeakatalogen i Saudiarabien retuscherat bort kvinnor från bilderna.

Nu har Ikea bekräftat att samma sak har förekommit flera år tidigare.

På bilder ur 2011 års Ikeakatalog syns bland annat en kvinna tillsammans med sin lilla dotter i ett kök. I den saudiarabiska versionen är både kvinnan och bebisen borta – bara barnets leksaker på golvet finns kvar.

På en annan bild ligger en ung kvinna och läser i en soffa – i Saudivarianten är kvinnan borta och soffan fylld med kuddar istället. Inte ens en kvinna som bara syns som en suddig figur på långt håll i ett kök får vara kvar.

–Det stämmer att det har sett likadant ut ett antal år tillbaka, säger Sara Carlsson, presskontakt på Ikea i Sverige, till SVT Nyheter. Hon hänvisar dock övriga frågor vidare till ansvariga i Nederländerna.

Ulrika Englesson Sanman, presskontakt på Inter IKEA Systems säger till svt.se att hon inte kan svara på om och i så fall hur många år tidigare retuscheringar skett i katalogen i Saudiarabien.

-Nej, men jag vet att till för några år sedan fanns det kvinnor i katalogen. Jag vet heller inte varför de retuscherades bort.

Nyheten om den retuscherade IKEA-katalogen har blivit en stor nyhet även utanför Sverige. Tyska medier, BBC, Wall street journal i USA, internationella nyhetsbyråer och tidningar i våra grannländer är bara några som hört av sig under dagen.

Kommer det att finnas kvinnor i 2014 års IKEA-katalog?

-Jag önskar att jag kunde säga det, men jag måste undersöka bakgrunden först. Jag har väldigt svårt att tro att kvinnor inte ska finnas med i katalogen 2014.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kritik mot Ikeas katalog

Mer i ämnet