En del företag har helt och hållet övergett de traditionella medierna och gör bara reklam på nätet. Ett exempel är Dove, som har lagt ut sin nya reklamfilm på filmsajten Youtube. På kort tid har den blivit en av de mest länkade filmerna i världen.
-Det är många som jobbar med att inte köpa annonsplatser utan bara lägger ut sina produktioner på nätet. Ett exempel är Volvo, som lanserade sin SUV bara över internet, säger Elisabeth Trotzig, vd för Institutet för reklam- och mediestatistik, till Rapport.
Sökords-marknadsföring
Det som ökar mest är den så kallade sökords-marknadsföringen; den har närapå femdubblats sen förra året. För några kronor kan du få en skumbanan eller en lakritspipa. För en tjuga till en bussresa och för ytterligare nåra tior en lunch, eller ett sökord på Google.
Den som tjänar allra mest pengar på den nya reklamtrenden är Google. I storbritannien har Google gått om den stora tv-kanalen Channel 4 och det är inte långt kvar innan man går om ITV-one – som ligger i topp.
Om till exempel ett resebolag vill hamna i topp när du söker efter resor på nätet kan de betala Google för varje person som klickar sig vidare till deras egen sida. Vad det kostar företaget beror alltså på hur eftertraktat ordet är.