KO: Måste bli lättare att byta abonnemang

Publicerad

De nordiska konsumentombudsmännen vill att det ska bli lättare att byta abonnemang för tv-, telefoni- och internettjänster.

Det är för svårt att byta abonnemang när det gäller tv, telefoni och internet, menar de nordiska konsumentombudsmännen. Problemet är gemensamt för alla fem länderna, och konsumentombudsmännen vill få EU att ta tag i frågan.

– Det är en marknad där de tekniska förutsättningarna ständigt ändras och det är viktigt för konsumenter att kunna byta leverantör för att bland annat få tillgång till den nya tekniken, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande konsumentombudsman (KO).

”Borde stanna för att de är nöjda”

Tisell menar också att konsumenterna måste ta del av så mycket information när de gör sina val och att ett ”felval” får stora konsekvenser eftersom det är svårt att byta bolag på grund av långa bindningstider och uppsägningstider.

– Konsumenterna borde stanna hos en leverantör för att de är nöjda och inte för att de är uppbundna i långa avtal, säger KO.

Ska vara lika lätt att gå ur som ingå

Anledningen till att konsumentombudsmännen nu går samman och skickar sin uppmaning till EU-kommissionen är för att lagarna som reglerar området bygger på ett EU-direktiv.

– Det här är ett sätt att uppmärksamma EU-kommissionen på problemet, säger Cecilia Tisell.

Svenska KO har i flera år påtalat problemet med långa bindnings- och uppsägningstider. På Konsumentverket vill man att det ska vara lika enkelt att komma ur ett avtal som det är att ingå ett.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.