Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Stå fast vid din begäran”. Hör konsumentombudsmannen om vad du kan göra för att få ersättning för inställda flyg. Foto: TT/SVT

Konsumentverket inleder tillsyn mot resebyråer online

Uppdaterad
Publicerad

Många konsumenter har fortfarande inte fått tillbaka sina pengar från onlineresebyråer, efter att deras resor blev inställda under pandemin. Nu agerar konsumentverket tillsammans med EU-kommissionen.

Efter Konsumentsverkets och EU-kommissionens tidigare tillsynsinsats riktad mot flygbolag betalade flygbolagen tillbaka pengar till kunderna efter inställda flygresor under pandemin. Flygbolagen uppger även att de har fört över pengar till onlineresebyråerna men där har de enligt Konsumentverket fastnat.

– Där ser vi alltså att det brister, många av konsumenterna som köpt sin resa via resebyråer har inte fått tillbaka sina pengar, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket.

Svårt att få tag på kundtjänsten

Över 450 anmälningar har kommit in till Konsumentverket. Utöver att konsumenterna inte har fått tillbaka sina pengar så klagar de också på att resebyråernas kundtjänster är svåra att få kontakt med och hjälp av.

– Har du vänt dig till resebyrån och inte fått några pengar gå då i stället direkt till flygbolaget och begär att flygbolaget betalar ut, tipsar Cecilia Tisell.

Nu ska alltså EU-kommissionen skicka brev till de onlineresebyråer som inte har betalat tillbaka pengar och sedan hoppas EU-kommissionen och Konsumentverket på att kunna mötas i samtal med företagen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.