I sitt tal vid riksdagens öppnande pekade Kungen på klimat-förändringarna som en av de viktigaste frågorna. Men hans egen bensinförbrukning har ökat konstant under åren. Något som knappast går hand i hand med miljömedvetenhet.
Kungen är dock intresserad av miljöbilar. Nyligen deltog han i ett seminarium om dessa bilar. Men han är inte så förtjust i att köra dem själv. Istället fräser Kungen runt i en Ferrari och i en sportig BMW. Båda två riktiga bensinslukare. Kungaparet använder ofta en stor lyxig Mercedes 500 tillsammans. Även den slukar mycket bensin.
Kungen själv äger nio bilar. Hovet 17 stycken. Man skyltar gärna med sina miljöbilar men de flesta av hovets alla bilar är stora bensinbilar. Något som inte alltid rimmar med miljö-ambitionerna.
Miljö kontra ekonomi
-Det är en balans mellan miljö och ekonomi, säger hovstallmästare Mertil Melin.
Men miljöbilsvinden har dock blåst ända in i hovstallet. Under senare år har man skaffat fem miljöbilar. Det är två gasdrivna bussar, en hybridbil och två etanolbilar. Och fler ska det bli.
-Kungen vill öka antalet miljöbilar i hovstallet i takt med att ekonomin tillåter det, säger hovstallmästare Mertil Melin. Det måste finnas tillgängliga alternativ på marknaden som motsvarar våra behov.
Alla Kungens bilar
Kungens egna bilar:
Volvo PV – 1946
Ford Mustang – 1966
Pontiac Tempest – 1966
AC Cobra – 1966
De Tomaso Pantera – 1971
Porsche 911 Targa – 1973
Porsche 911 Carrera – 1987
Ferrari 456 – 1999
BMW M3 – 2003
Hovstallets bilar:
Daimler – 1950
Cadillac – 1969
Daimler – 1990
VW Caravelle – 1997 (miljöbil)
Chevrolet – 1999
Mitsubishi Pajero – 1999
Saab 9-5 – 1999
Mercedes-Benz – 2000
Lexus – 2005 (miljöbil)
Mercedes-Benz – 2005
Porsche Carrera – 2005 (leasing)
Saab 9-5 – 2005 (miljöbil)
Saab 9-5 – 2005 (miljöbil)
Volvo V 70 – 2005
Volvo XC 90 – 2005
Volvo S80 – 2006
VW Caravelle – 2006 (miljöbil)