Att låta de skolor som vill inför betyg från fjärde klass var en av de sista rödgröna eftergifter som krävdes för att Liberalerna skulle släppa fram Stefan Löfven som statsminister efter förra valet.
I höst blir kravet verklighet, men ytterst få skolor har valt att nyttja den nya möjligheten. Samtidigt är Lärarnas riksförbund mycket kritiskt till att regeringen och samarbetspartierna valt att sjösätta en modell där varje enskild skola ska fatta ett beslut i den här frågan.
– Jag tycker att det här är ett vårdslöst sätt att handskas med svensk skola, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund.
– Om man gör bedömningen att betyg i årskurs 4 är positivt och gynnsamt för eleverna, då bör alla elever få det. Betygsättning är en sådan viktig del i skolan och vi behöver riktlinjer som gäller för alla.
Skapar segregerad skolmarknad
Hon menar att förändringen kan leda till att problemet med bristande likvärdighet mellan olika skolor riskerar att bli ännu värre.
– Skolor konkurrerar mot varandra och vi är oroliga över att betyg i årskurs 4 nu kan komma att användas för att locka till sig elever, säger hon och fortsätter:
– Redan i dag ser vi ju exempelvis att elever med föräldrar som har akademisk bakgrund ofta söker sig till en viss typ av skolor, vilket skapar en segregerad skolmarknad.
Ministern duckar
SVT Nyheter har begärt att få göra en intervju med utbildningsminister Anna Ekström (S), men hon vill inte bemöta kritiken från Lärarnas riksförbund.
Liberalernas utbildningspolitiske talesperson Roger Haddad försvarar beslutet att låta skolor bestämma själva.
– Jag hade hellre sett att betyg i årskurs fyra skulle införas rakt av i hela landet. Men eftersom Socialdemokraterna är emot det här fick det bli en kompromiss, säger han.
Delar inte fackets uppfattning
Han delar inte fackets uppfattning om att det nya regelverket kan leda till en mindre likvärdig skola.
– De viktigaste orsakerna är bristen på behöriga lärare, att vi inte har studiero och att vi inte har kunskapsfokus på alla skolor. Dessa faktorer påverkar skillnaderna mellan olika skolor mer än huruvida de har betyg eller inte, säger Roger Haddad.