Ny forskning visar att det är enkelt att hacka sig in i bilar via koder i bilens nyckelbricka. Arkivbild Foto: TT

Lätt att stjäla bilar via hackning

Uppdaterad
Publicerad

Med några knapptryck kan en biltjuv enkelt hacka sig in i många tusentals svenska bilar. Volkswagenägare är särskilt utsatta, visar iscensatta attacker som brittiska forskare har gjort.

Felet finns i praktiskt taget varje Volkswagenbil som har sålts sedan 1995, enligt en rapport vars slutsatser presenteras på en säkerhetskonferens i Texas i USA. Det skulle innebära att uppåt 100 miljoner VW-bilar i hela världen är utsatta.

Med enkla och billiga medel kan en tjuv fånga upp signalen från bilens nyckelbricka och klona informationen. Därefter kan tjuven öppna och låsa bilen hur många gånger som helst, utan att ägaren behöver märka det.

Samma krypteringsnyckel kan dessutom delas av fordon av samma märke, vilket innebär att många tusentals svenska bilar är utsatta för stöldrisk till följd av ett hackningsförsök.

VW mest sårbara

Forskare vid universitetet i Birmingham har iscensatt två attacker för att testa säkerheten i låssystemen hos flera bilmärken. Systemet i Volkswagenbilar bedöms som mest sårbart.

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, säger att de bytte säkerhetsplattform för cirka två år sedan.

– Det här gäller alltså äldre bilar från 1995 och framåt men inte bilar som säljs i dag. Stöldskyddet förändras och förbättras kontinuerligt, säger han och tillägger att man kan komma att ta hjälp av forskningsrapporten för att utveckla säkerheten ytterligare.

Någon högre stöldfrekvens av Volkswagenbilar än andra bilar har heller inte märkts, enligt Marcus Thomasfolk.

Även Tomas Olovsson, forskare i kommunikationssäkerhet vid Chalmers universitet, tonar ner risken att fler bilar skulle stjälas genom hackning. En vanlig tjuv kan likaväl slå sönder rutan för att ta sig in i bilen.

– Det man däremot har kunnat se är att dyra lyxbilar stjäls på det sättet. Det finns färdig utrustning att köpa som hjälper dig att enkelt låsa upp bilarna, säger han.

Andra säkerhetsrisker

I stället ser han stora faror med hackning i framtiden, när bilar allt mer kommer att styras med hjälp av kommunikationsteknologi och med självkörande bilar som det sista steget i utvecklingen. Det värsta tänkbara scenariot skulle vara att någon står vid sidan av vägen, och inte bara öppnar bilen, utan kan börja skicka falska meddelanden som ”öka farten”.

– Du tar över kontrollen över bilen helt enkelt, säger Tomas Olovsson.

Varför skulle någon vilja göra något sådant?

– Ja, för att det går kanske. Hittills har det ju inte hänt så mycket men det finns en reell risk. Generellt börjar biltillverkarna förstå att man måste göra något åt problemen med svaga system. För går de att hacka så kommer folk att försöka att hacka dem.

Fakta: Bilars IT-säkerhet

I en modern bil finns miljontals rader med kod, vilket öppnar upp för hackare att ta sig in i bilarnas mjukvarusystem.

2014 lyckades två säkerhetsforskare i USA att koppla ur bromsarna till en Jeep Cherokee, som körde i 100 kilometer i timmen, över mobilnätet. Det blev en väckarklocka för industrin som tidigare hade hävdat att det inte gick att ta kontroll över en bil om man inte hade fysisk tillgång till den.

Flera bilföretag har i samband med tester fått kritik för bristande IT-säkerhet. En fördel med uppkopplade bilar är att det är relativt lätt att uppdatera mjukvaran.

Källa: idg.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.