Lilla Sportspegelns programledare Stephan Wilson besöker simhoppare. Foto: SVT

Lilla Sportspegeln om nedläggninsgryktena: Vi lägger inte ner

Ett av SVT:s mest klassiska och omtyckta program kommer att genomgå en stor förändring när man går från ett program i veckan till en digital satsning med tydligare nyhetsfokus.

Om några veckor sänds det sista programmet av Lilla Sportspegeln vilket har fått många att dra slutsatsen att programmet läggs ner.

Men enligt Helena Bäckman, projektledare på Lilla Sportspegeln, stämmer inte det.

-Nej, Lilla Sportspegeln lägg inte ner. Vi utvecklar formen och försöker nå vår målgrupp där de är, och det är i digitala kanaler.

Mer nyheter

Konkret handlar det bland annat om att Lilla Sportspegelns varumärke blir kvar, men att programmet kommer att gå från att vara ett magasin som sänds en gång i veckan till att få ett tydligare nyhetsfokus och sändas i tv i samband med Lilla Aktuellts sändningar. Man kommer också att satsa på sportjournalistik för unga i digitala kanaler.

Förändringarna kommer att börja gälla från januari 2018.

Vad händer med den mer fördjupande journalistiken och de reportage om barn och idrott som så många tycker om då?

Vi kommer fortsätta göra granskningar, reportage och föra dialog med publiken, säger Helena Bäckman.

Om omgörningen innebär att fler eller färre personer kommer att arbeta med Lilla Sportspegeln kan Helena Bäckman inte svar på.

-Organisationen är inte helt klar ännu och vi har inte heller kommunicerat detta internt. Planen var att det skulle gå ut en pressrelease och mer information på tisdag, då kan jag svara mer exakt.

Behåller varumärket

Safa Safiyari är chef på barnkanalen menar också han att det är felaktigt att programmet läggs ner.

-Vi behåller varumärket, men formen görs om. Vilket i sig inte är konstigt och vi har gjort det flera gånger genom åren.

-Barn kommer också i fortsättningen att ha ett sporterbjudande i SVT, säger Safa Safiyari.  

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer