Hittills i år har FI fått in 24 klagomål på inkassobolagen. Det är en tiondel av det totala antalet registrerade klagomål. Sett till antalet kundrelationer och inkassoföretagens omsättning är branschen, enligt FI, överrepresenterad i klagomålsstatistiken.
Kreditmarknadsföretaget Gothia är det bolag som har fått flest anmälningar, 15 stycken. Företagets kunder upplever ofta att de har blivit kränkta eller hotfullt bemötta.
Även hos Konsumenternas bank- och finansbyrå, en stiftelse som sammanställer konsumentproblem som rör finansiella institut, gäller många klagomål Gothia.
Hotar publicera bilder
-De hotar med att publicera bilder på kunderna om de inte betalar och de försöker driva in fordringar som är preskriberade, säger byråns chef Britt-Marie André.
Enligt Gordon Odenbark, inkassochef på Gothia Financial Group ligger klagomålen på bolaget i sakens natur.
-Det är alltid känsligt när någon är skyldig pengar.
Han tror att det är oundvikligt att vissa människor känner sig kränkta.
En tredje vanlig anledning till klagomål är att inkassoföretagen inte informerar vilken skuld ett krav gäller. Enligt Gothia redogör bolaget för det som inkassolagen kräver.
Källa: TT
Inkasso
• Datainspektionen är tillsynsmyndighet för 214 inkassobolag.
• Finansinspektionen är tillsynsmyndighet för inkassoföretag som även har kreditmarknadsfunktioner Båda myndigheterna tillämpar inkassolagen.
• Två branschorganisationer: Svenska inkassoföreningen och Sveriges inkassoorganisation.
Källa: Datainspektionen, TT