SVT:s granskning visar att flera stora bolag har anlitat utländska transportörer som bötfällts för att ha brutit mot reglerna. Bland annat genom att köra fler transporter och stanna längre än vad som är tillåtet i Sverige.
- Jag är besviken på stora svenska företag som inte följer upp och ser till att de åkerier som kör följer den svenska lagstiftningen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT.
– Den som beställer transporter i dag måste fråga sig vilket ansvar de själva har. Är det verkligen att ständigt pressa ner kostnader och sociala villkor för litauiska åkerier?
Ny myndighet
Tomas Eneroth säger att regeringen nu överväger en ny myndighet för att kontrollera vägtransporter.
- Det skulle innebära att vi får en kombination av trafikpolisens och Transportstyrelsens arbete för att ha fler kontroller av inte minst utländska lastbilar på vägarna. Det förslaget ligger ute på remiss nu.
Kallas till utskottet
Moderaternas trafikpolitiska talesperson, Maria Stockhaus, lägger ett stort ansvar på regeringen.
– Jag kommer att begära att Eneroth kommer till trafikutskottet och svarar på frågor kring reglerna och efterlevnaden av dem. Vad avser regeringen att göra framåt för att beivra den här typen av brottslighet?
Maria Stockhaus anser att regeringen borde ha agerat tidigare.
– Det riskerar jobb för åkerinäringen i Sverige och är ett hån mot de som sköter sig. Dessutom är det en personlig tragedi för en del av de här chaufförerna som jobbar under de här villkoren, säger hon.
Kringgår reglerna
SVT har pratat med poliser och andra med insyn i branschen som beskriver en situation där de stora bolagen fortsätter att kringgå reglerna trots upprepade böter. Enligt Tomas Eneroth finns det tankar om att höja sanktionsavgifterna och skärpa beställarens ansvar.
- Svenska stora företag köper i dag transporter till alldeles för låga kostnader och kontrollerar inte vilka företag som kör åt dem, säger Tomas Eneroth.