Mobiler och krav ger unga sömnproblem

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler tonåringar söker professionell hjälp för sömnproblem. För höga krav och nya medievanor kan vara en del av förklaringen, tror forskare.

Sömnforskaren och överläkaren Lena Leissner vid Universitetssjukhuset i Örebro slår nu larm, skriver Nerikes Allehanda. Alltfler tonåringar söker hjälp för sömnproblem.

– Då handlar det inte om unga som sitter uppe och surfar på nätterna. De har vi inte kapacitet att ta emot. Jag pratar om tonåringar med sömnstörningar, sönderstressade av krav på att orka, duga, kunna. Föräldrar som också har den inställningen gör inte saken bättre. Vi smittar våra barn med våra olater så att säga, säger hon till tidningen.

Samma mynt

Enligt Jan-Erik Broman, docent vid sömn- och andningscentrum på Akademiska sjukhuset i Uppsala, har ökningen pågått i flera år. Och ofta går andra problem, som ångest och depression, hand i hand med sömnproblematiken, säger han.

– Sömnproblemen hänger ofta ihop med hur man mår på dagen. Sömn och vakenhet, det är två sidor av samma mynt. Vad ökningen beror på kan vi bara spekulera i, men det verkar som om det är svårt att vara tonåring i dag, svårare än någonsin, säger Jan-Erik Broman.

En bidragande orsak kan vara de nya medievanorna.

Det visar flera studier av sömnforskaren Pernilla Gamry vid Lunds universitet. 16-åringar som skickar eller tar emot sms på natten har sämre sömnkvalitet och är tröttare och trivs sämre i skolan, jämfört med tonåringar som inte messar på natten.

Mer sömn

– Under en normal sömncykel brukar vi vakna till flera gånger per natt. Oftast minns vi det inte och vi somnar om, men i dag finns det så mycket spännande som händer i telefonen. Om man börjar titta på Facebook eller messa är det lätt att man hamnar i ett riskabelt beteende som kan trigga i gång en sömnstörning. Det gäller ju självfallet både barn och vuxna, säger hon.

En tonåring behöver i regel något mer sömn än vuxna. Runt nio timmar per natt, snarare än sju-åtta timmar, vilket vuxna behöver.

– Jag brukar förespråka regelbundna uppstigningstider snarare än regelbundna läggtider. Att ställa klockan och gå upp en viss tid är lättare och då ökar sannolikheten att man också blir trött och går och lägger sig i tid på kvällen, säger Pernilla Gamry.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer