Sofi Fahrman har såväl blogg, tidning och webb-tv i sitt eget namn.
Karaktären i hennes böcker, Elsa, är en ung modebloggerska som snabbt klättrar i modebranchen. Hon möter framgångar och motgångar och klarar sig med nöd och näppe ur de flesta situationer. Nu kommer Elsas värld, den andra boken i trilogin.
-Böckerna om Elsa är fiktion men självklart så har jag lånat egenskaper av mig själv och gett till Elsa. Och hon är i miljöer som jag själv har upplevt, säger Sofi Fahrman till SVT.
Hög maktfaktor
Modebloggarna är i dag den bloggkategori som engagerar flest och som påverkar försäljningen mest. För branchen är de guld värda och framförallt är det unga kvinnor som påverkas av modebloggarnas tips.
-Det är mycket viktigt. Vi ser att den yngre målgruppen följer det mer och mer så det är viktigt, säger Kicki Olivensjö, inköpsdirektör på Axstores.
Populär bland unga
Med 290.000 läsare varje vecka i tidningsbilagan och ett snitt på 340.000 unika besökare i veckan på sajten har Sofi Fahrman blivit en modeikon att räkna med.
-Det är ju det som är så festligt och så roligt att läsarna litar på vårt omdöme, säger hon.
Sofi Fahrman tycker att klimatet i modevärlden har förändrats sedan bloggarna växt sig större och blivit mer inflytelserika.
-Innan sågs modebloggandet som inte lika prestigefullt som om man satt som moderedaktör på ett glossigt modemagasin. Men det tycker jag har vänt. Modebloggarna sitter nu på frontrow och de har väldigt hög status.
Många av Sofi Fahrmans läsare är unga tjejer. Både Elsa-böckerna och Sofis mode bjuder in till en värld med mycket glamour, pengar och där utseende är viktigt.
Reflekterar du över vilken effekt det kan ha på dina fans?
-Jag tycker att det här ska vara lite som en drömvärld och det som jag vill med Elsa-böckerna är att peppa unga tjejer att de ska ta steget och söka till den där utbildningen. Eller flytta till New York om det är det de drömmer om, säger Sofi Fahrman.
Malin Lundgren
malin.lundgren@svt.se
Erika Christensson
erika.christensson@svt.se