Det handlar i många fall om små affärer, köp hos till exempel restauranger och teknikföretag. Men i några fall har de Kina-ägda bolagens myndighetsintäkter uppgått till mångmiljonbelopp och några företagsgrupper sticker ut.
De olika bolagen i Volvo Cars-koncernen, som ägs av kinesiska Geely, har fakturerat myndigheter totalt över två miljarder under åren 2016-2021.
Arbetsförmedlingen är en av många myndigheter som fakturerats av Volvo.
– Det handlar om olika transportlösningar som vi behöver i myndigheter. Bilar, bilpooler och bilhyra, förklarar Martin Kruse, direktör för Inköp och marknad hos Arbetsförmedlingen.
Stora summor på pendeltåg
Samtidigt bleknar siffrorna i sin tur jämfört med en annan aktör med kinesiskt ägande: tågoperatören MTR, som de senaste åren kunnat räkna hem miljardbelopp varje år från bland annat Stockholms lokaltrafik där man kör pendeltåg.
Totalt har MTR fakturerat över 30 miljarder från svenska myndigheter under perioden 2016-2021.
Varken MTR eller Volvo har velat medverka i nån intervju med SVT. Båda bolagen framhåller att man är privatägda bolag, men experter menar att man kan inte dra samma skarpa gräns mellan privata och statliga bolag i Kina som i till exempel Sverige. Det gäller i synnerhet efter 2017 års kinesiska säkerhetslagstiftning som säger att alla kinesiska personer och organisationer är skyldiga att bistå Kina med information.