Näthandeln växer starkt

Uppdaterad
Publicerad

E-handeln slår nya rekord samtidigt som traditionella butiker har svårt att locka nya kunder. Det visar statistik som Rapport har tagit del av.

Ekonomin är orolig och försäljningssiffrorna i den traditionella handeln står och stampar. Där minskade till och med försäljningen något sista kvartalet 2011. Samtidigt växte handeln på nätet med hela 13 procent. Det visar e-barometern.

-Den har utvecklats enormt under de senaste åren. Man kan säga att kundmakten har blivit reell i dag. Vi vill ha bekvämligheten, tillgängligheten och enkelheten, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Böcker vanligast

Böcker är den vanligast e-handelsvaran. Varannan bok som säljs i Sverige kommer från en nätbutik.

Sett till omsättningen är hemelektronik störst. Bubblare, som växer starkt, är produkter inom försäljningsgrupperna hälsa/skönhet och möbler/heminredning.

-Hemelektronik, där det är sådan extrem konkurrens, där utnyttjar konsumenterna prisjämförelsesajter, säger Arne Andersson.

Däremot väljer kunderna oftare traditionell handel för kläder och skor, sannolikt för att sortimentet i butikerna oftast är bredare.

Kan växa till 15-20 procent

I dag står e-handeln för fem procent av den totala försäljningen.

-Den kan nog bli hur stor som helst, men jag skulle inte bli förvånad om den är 15-20 procent om fem till tio år, säger Arne Andersson.

Alexander Norén

alexander.noren@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.