Foto: TT

Nationaldagen ingen kassako för handeln

Publicerad

Svenskarna öppnar visserligen plånboken under nationaldagsfirandet, men spenderar inte lika mycket pengar som under jul och midsommar även om nationaldagsbakelsen får ett uppsving just i dag.

– Det finns inga traditioner i Sverige runt nationaldagsfirandet. Det blir inte yra som i Norge, Frankrike eller USA, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Jämfört med andra högtider är nationaldagen ingen kommersiell höjdpunkt för handeln. En tillbakablick på julen visar på en omsättning runt 66 miljarder kronor. Kring midsommar, en av de viktigaste mathelgerna, säljs dagligvaror för över sju miljarder.

Och den muslimska fastemånaden Ramadan, som avslutas med en tre dagar lång fest, har en omsättning i Sverige på drygt en miljard. Men när det gäller nationaldagsfirandet är siffrorna mer okända.

Mors och fars dag större

– Vi har inte gjort några beräkningar om hur mycket handeln omsätter denna dag. Men vi vet att nationaldagen kommer på plats nummer tio när det gäller firande.

– Julen är etta, påsken tvåa och så vidare. Både mors och fars dag är större än nationaldagen, men det här är någonting nytt som säkert kan utvecklas framöver, säger Yvonne Ingman.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer