Navid Masrour märker av att branschen där han jobbar har det tufft. Tidigare jobbade han på hemelektronikkedjan Onoff i Åkersberga utanför Stockholm. När kedjan gick i konkurs i fjol blev han av med jobbet. Sen köptes butiken upp av Expert och Navid fick ett nytt jobb. Men i går fick han och alla andra veta att Expert har ansökt om konkurs och med omedelbar verkan kommer att lägga ner sina 73 egenägda butiker. Över 800 arbetare berörs.
–Självklart är jag ledsen. Att förlora ett jobb är inte kul. Det svider, säger Masrour.
Extrem konkurrens
Hemelektronikbranschen växer med tio-femton procent varje år, men är betydligt mindre lönsam än resten av detaljhandeln.
Av de tre största kedjorna – Elgiganten, Media Markt och Siba – är det bara Elgiganten som går med vinst och den är ytterst blygsam.
Det är ett gynnsamt läge för oss konsumenter, konkurrensen är så hård att butikerna till och med säljer vissa varor med förlust.
–Elektronikprodukter är homogena produkter. Det är väldigt lätt för konsumenterna att gå in på nätet och kolla upp produkter och priser. Det här gör att konkurrensen är väldigt intensiv, säger Per Hortlund, utredare på HUI Research.
Vilken jätte faller härnäst?
Nu spekuleras i det i vilken hemelektronikjätte som står på tur att gå i konkurs. Men på HUI research tror man att nu när både OnOff och Expert är ute ur leken, kan det bli en strukturomvandling som resten av branschen kommer må bra av.