1. Dyrare öppningsavgift
När du ringer tar operatörerna betalt för att koppla upp samtalet – trots att själva uppkopplingen inte kostar dem något extra.
2. Du betalar – trots att du inte ringer
En del mobiloperatörer använder sig av något som kallas för debiteringsintervall, vilket innebär att de tar betalt för varje påbörjad intervall. Exempelvis har operatören Halebop en intervall på 60 sekunder, vilket innebär att du betalar för varje påbörjad minut, trots att du bara talat i fem sekunder.
3. Långa bindningstider
Dessa kallas ofta för ”uppsägningstid”, och längden på dessa har ökat på senare år. Du kan alltså inte byta till ett bättre abonnemang så länge din bindningstid gäller. Tele2 hävdar till exempel att kunder bundna till deras abonnemang ”Knock-Out” ”inte är bunden till någon abonnemangstid”. I själva verket är uppsägningstiden tre månader.
4. Svårt att jämföra priser
Nu för tiden förekommer ofta ”förhöjda månadsavgifter”, en extraavgift på en hundring eller två per månad. Den motsvarar ofta kontantpriset för en mobiltelefon. För att konsumenten ska kunna se hur mycket telefonen kostar i verkligheten har Konsumentverket infört något som kallas ”minsta totalpris” och innefattar kostnaden för själva telefonen, startkostnaden, den fasta månadskostnaden och andra obligatoriska avgifter. Enligt PC för Alla gömmer operatörerna gärna undan den här avgiften – något som försvårar prisjämförelser.
5. Dyra abonnemang gäller
Minutavgiften sänks hos alla mobiloperatörer – för de nya kunderna. Har du ett gammalt abonnemang betalar du fortfarande den dyrare avgiften.
6. Operatörerna följer inte reglerna
Sedan den 1 januari i år kräver Post- och telestyrelsen att öppningsavgiften ska särredovisar och intervalltiden ska redovisas.
Idag följer ingen av de stora operatörerna dessa regler.
7. Dolda månadsavgifter
En del operatörer hävdar att du inte betalar någon månadsavgift. Men i det finstilta finns det en så kallad ”minimidebitering. Du måste alltså betala en fast summa trots att mobilen legat orörd i bokhyllan i en månad.
8. Dyra utlandssamtal
Digital information saknar gränser, ändå är det betydligt dyrare att ringa till utlandet än inrikes.
9. Avstängd mobil kostar
Den som åker utomlands stänger ofta av mobilen. vad många inte vet är att samtal som talas in som röstmeddelanden under tiden mobilen är avstängd debiteras med minutavgift – av mobilens ägare.