Personliga berättelser och ett kamerateam – nu ska politikerna bli influencers

Uppdaterad
Publicerad

Svenska politiker blir mer och mer personliga på sina sociala medier. Nyligen lanserade Annie Lööf (C) sin egna vlogg, med hjälp av samma redigerare som Bianca Ingrosso och Margaux Dietz, och många andra politikers instagramkonton svämmar över med glada bilder på hunden, familjen eller sommarstugan. Medieforskaren Marie Grusell och mediestrategen Brit Stakston reder ut om det faktiskt kan bli för personligt.

Att Annie Lööfs väljer att starta en vlogg just nu är ingen slump.

– Jag skulle vilja säga att det här är både en comeback men också en upptakt inför valet 2022, säger Marie Grusell, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs Universitet.

Att politiker vill röra sig där väljarna finns är inget nytt, men det kan bli problem.

– Det är utmanade, speciellt för en svensk politikler. Vi har ju inte det här starka personliga varumärkesbyggnadet av politiker. Det är en komponent som försvårar att uppfattas som en genuin vloggare, säger mediastrategen Brit Stakston.

Politiker balanserar ofta på en tunn gräns mellan att vara personliga, men inte för personliga. Men både Brit Stakson och Marie Grusell tycker att svenska politiker håller balansen bra.

– Utefter den forskningen jag har gjort så finns det en ganska tydlig gräns. Partiledare är måna om att möta väljare men är också väldigt måna om sitt privatliv, säger Marie Grusell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.