Den förändring som direkt ska få genomslag enligt Skolverket handlar om betygsstegen B och D, och att lärare ska kunna vara mer generösa när de väger in alla kunskapskrav. Elever som har ”vissa välutvecklade kunskaper” på A- eller C-nivå utan att klara alla moment på den nivån ska kunna få B respektive D.
– Förändringen i sig är nog bra. Men jag tycker att det är fullkomligt uppåt väggarna att försöka genomföra det i slutet av en termin just när vi håller på att sätta betyg, säger Lotta Lexén, som är lärare i svenska och historia på Platengymnasiet i Motala.
Lärare inte samordnade
Lexén skrev en debattartikel i ämnet och har fått mycket respons av andra lärare som också ifrågasätter det faktum att förändringen kommer nu. På Platengymnasiet har lärarna inte hunnit prata ihop sig om tolkningen, annat än på luncher och när de stöter ihop i korridorer och arbetsrum.
Lotta Lexén tror att det är så för många lärare.
– Jag tror att lärare kommer att sätta betyg på olika grunder. Alla har inte ens tagit del av Skolverkets information, säger hon.
”Ville göra något ganska snabbt”
Skolverkets ansvariga chef Karin Hector Stahre håller med om att det vore mer optimalt att göra förändringar inför terminens början, men säger också att det vore fel mot eleverna att inte göra någonting direkt.
– Eftersom vår utvärdering visar att det här är ett problem så ville vi göra någonting ganska snabbt, säger Karin Hector Stahre.
”Trodde att det var ett skämt”
För elever som står och väger mellan olika betyg kan förändringen betyda skillnaden mellan att komma in eller inte på den utbildning man vill.
Så är det för Ellen Thor, som vill gå veterinärhögskolan. Om hon tar ett eller två sabbatsår kommer hon att konkurrera med elever som bedömts enligt den nya tolkningen, och det skulle kunna innebära en nackdel.
– Vi trodde att det var ett skämt först när vi fick höra det här, säger Emma Varga som snart tar studenten.
– Det känns så orimligt att man bestämmer sig för att ändra systemet tre veckor innan betygen ska vara satta.