Eftersom andra medlemsländer inte har samma krav på godkännande och besiktningar, ses dessa som ett handelshinder. Både branschorganisationer och Bilprovningen befarar nu fler gasolyckor, rapporterar Sveriges Radios Ekoredaktion.
I 15 år har Sverige som enda land inom EU krävt godkännande av gasolen innan en husvagn eller husbil registreras, till det kommer den årliga genomgången på Bilprovningen. Men om ett par veckor, från den 29 april, är det slut med det. EU anser att de svenska reglerna hindrar den fria konkurrensen och har hotat att dra Sverige inför domstol.
Med de nya reglerna blir det både enklare och lättare för privatpersoner att importera husbilar och husvagnar från andra EU-länder, konstaterar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Men MSB slår också fast att fordonens ägare hädanefter måste ta ett större eget ansvar för att se till att de gasoldrivna bekvämligheterna och ventilationen fungerar som det är tänkt.
– Risken är att det börjar läcka och att man får bränder och till och med explosioner. Slangar blir ju gamla och spricker, det är lätt att man får läckage någonstans, det har vi sett med de tester vi har gjort, säger Torbjörn Unosson, platschef på Bilprovningen i Jönköping, till Ekot.
TT