Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning.

Nytt behörighetsprov till högskolan ska lösa problem med bristyrken

Publicerad

2025 ska ett nytt behörighetsprov för att få grundläggande behörighet till högskolan införas. Det säger Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning.

– Vi måste ta till vara på människors kompetens, säger hon.

Avsikten med ett nytt behörighetsprov för att få grundläggande behörighet till högskolan är att öppna en snabbare väg för till exempel outbildade lärare, vårdpersonal och andra som skulle kunna arbeta i samhällsbärande yrken.

Under 2016 till 2018 stöttade regeringen lärosätena med 30 miljoner per år för att utveckla ett system där personer som saknade behörighet från gymnasiet kunde antas på reell kompetens. Men satsningen har inte haft önskad effekt. Det skriver DN.

”Måste finnas fler vägar till högre utbildningar”

Nu berättar Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning, att hon hoppas att påbörja pilotprojekt för ett nytt behörighetsprov redan innan 2025.

– Vi måste ta till vara på människors kompetens. I ett starkt samhälle måste det finnas möjlighet för människor att utbilda sig och få jobb. Då måste det finnas fler vägar in till högre utbildningar, säger hon till SVT.

Ett prov för yrkeserfarna

Provet riktar sig till personer som saknar gymnasiebehörighet, men har yrkeserfarenhet eller annan relevant erfarenhet.

– Universitets- och högskolerådet har redan påbörjat arbetet, men får nu ytterligare 15 miljoner för 2020 för att ta fram ett nationellt behörighetsprov för högre utbildning, säger Matilda Ernkrans.

Hon säger att förhoppningen är att det nya behörighetsprovet ska leda till att bristen på personal i vissa yrkesgrupper minskar. Till exempel ska en erfaren undersköterska kunna tillgodoräkna sig kompetens så att hen kan antas till sjuksköterskeutbildningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.