Leif Östling köpte stora aktieposter i den tysk-amerikanska fordonsjätten DaimlerChrysler Foto: TT

Östling gjorde känslig aktieaffär via Luxemburgbolag

Uppdaterad
Publicerad

Svenskt Näringslivs avgående ordförande Leif Östling köpte under sin tid som VD för Scania aktier i DaimlerChrysler. Bolaget var en av den svenska lastbilstillverkaren Scanias största konkurrenter. Enligt Hans de Geer, tidigare professor i företagsetik, är det olämpligt och oetiskt att en börs-vd köper aktier i en konkurrent.

I Paradisläckan avslöjades att Leif Östling ägde flera bolag i Luxemburg via ett holdingbolag på Malta.

Uppdrag gransknings och SVT Nyheters fortsatta granskning visar att Leif Östling köpte 16 000 aktier i den tysk-amerikanska fordonsjätten DaimlerChrysler genom ett av Luxemburgbolagen. Aktierna köptes den femte mars 2007 för 845 000 euro, det vill säga runt åtta miljoner kronor.

Paradisläckan

Två månader senare, efter att aktien stigit kraftigt, sålde han 1 000 aktier för drygt en halv miljon kronor och gjorde då en vinst på cirka 11 procent. Knappt två veckor senare sålde han ytterligare en liten post på 200 aktier, då hade kursen gått upp med 23 procent.

Känsligt äga konkurrentaktier

Att en vd äger aktier i en konkurrent är känsligt av konkurrens- och lojalitetsskäl. År 2003 fick telekombolaget Tele 2:s styrelseledamot Lars Wohlin skarp kritik från flera näringslivsrepresentanter efter att Svenska Dagbladet avslöjat att han ägde aktier i konkurrenten Telia.

Två år tidigare tvingades SVT:s dåvarande vd Maria Curman avgå efter att tidningen Aftonbladet avslöjat att hon ägde 600 aktier i konkurrenten MTG.

Inte lämpligt

Att en börs-vd köper aktier i en konkurrent är enligt forskaren Hans de Geer, tidigare professor i företagsetik på Handelshögskolan, inte lämpligt.

– Det är i mina ögon djupt olämpligt och oetiskt. Man bygger en situation där det är svårt att övertyga omvärlden att man inte har dubbla lojaliteter, säger han.

SVT har via mail frågat Leif Östling om varför han köpte och sålde aktierna via ett insynsskyddat bolag i Luxemburg. Något han inte svarar på. Han fick också frågan om han informerat Scaniastyrelsen om aktieaffärerna. Han svarar inte på den frågan heller men han tycker att själva köpet är oproblematiskt.

Ser inga problem

”Jag ser inga problem med att äga aktier i en konkurrent. Min tyska styrelseordförande tyckte dock att jag skulle investera i VW-aktier, men jag hade ju så många aktier i dotterbolaget Scania. Daimler kändes säkrare”, skriver Leif Östling i sitt svar.

SVT har sökt Bernd Pischetsrieder som var Scanias styrelseordförande fram till maj 2007 och hans efterträdare Martin Winterkorn utan resultat.

Stora kursrörelser

Östlings aktieaffärer i Daimlerchrysler gjordes under en turbulent och känslig tid för Daimler.

Under flera år hade bolagets aktie gått dåligt. Men under hösten 2006, samtidigt som hela lastbilsbranschen surrade av uppköps- och sammanslagningsrykten, började aktiekursen långsamt stiga.

Köpte Daimleraktier

I mitten av februari 2007 offentliggjorde Daimlerchrysler att de tänkte sälja den förslustbringade Chryslerdelen och samtidigt göra stora personalnedskärningar. Aktiekursen steg under den här perioden allt kraftigare uppåt.

Två veckor efter nyheten gjorde Leif Östling sin investering i konkurrenten. Den 14 maj offentliggjorde Daimler att riskkapitalbolaget Cerberus köper Chrysler. Dagen efter presenterade bolaget sin kvartalsrapport som var positiv. Några dagar tidigare sålde Östling 1 000 Daimleraktier med vinst.

Äger fortfarande aktier

År 2007 är ett av få år som Luxemburgbolaget redovisar sina aktieinnehav. När bolaget åter redovisar aktieinnehav 2013 finns inga Daimleraktier längre på ägarlistan.

SVT har frågat om aktierna och Leif Östling skriver i ett mail att han fortfarande äger de aktier han inte sålde 2007.

Det skulle betyda att han äger 14 800 Daimleraktier som idag är värda runt tio miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Paradisläckan

Mer i ämnet