Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Sifo: Här är redaktionernas partifavoriter

Foto: TT

Moderaterna är den stora förloraren under supervalåret – om man får tro medierna.
Av sex stora mediehus är det Svenska Dagbladet som missgynnar Moderaterna mest, visar en ny undersökning.

Det är TNS-Sifo som mätt hur partierna presenteras i tidningar, radio och tv under supervalåret. Man har gått igenom mediernas politiska toppnyheter under ett halvår och listat dem som positiva, negativa eller neutrala mot ett visst parti. Resultatet är glasklart. Moderaterna är den stora förloraren medan Miljöpartiet och Feministiskt initiativ är vinnare.

Svenskan mest moderatkritisk

Men rapporteringen från Rapport, Ekot, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet och Göteborgsposten skiljer sig också redaktionerna emellan.

Lite otippat är det Svenska Dagbladet som missgynnar Moderaterna mest i sin rapportering. Svenskan har samtidigt skrivit mest positivt om Fi av alla mätta redaktioner.

– Moderaterna är trots allt det största regeringspartiet som suttit i åtta år. Det faller sig naturligt att man nagelfar dem hårdare än vad man kanske gör med oppositionen, säger Fredric Karén, chefredaktör för Svenska Dagbladet.

När TNS-Sifo jämför olika mediehus visar det sig också att Göteborgs-Posten sticker ut. Tidningen rapporterar mest neutralt om partierna, enligt studien. Både Dagens Nyheter och Aftonbaldet favoriserar dom rödgröna, medan Rapport och Ekot håller sig något mer neutrala. Men undersökningen ska inte tolkas som att redaktionerna är partipolitiskt färgade, säger medieforskaren Jesper Strömbäck.

– Det finns många som anklagar journalister för partipolitisk partiskhet, men den bilden stämmer inte. I valrörelser är det alltid något parti som gynnas och något som missgynnas, men det är olika partier i olika valrörelser, säger han.

Vinnare och förlorare

Han pekar på att i förra valrörelsen var det socialdemokraterna som hade uppförsbacke i mediebevakningen. Förklaringen till att medierna plockar vinnare och förlorare under ett valår är enkel, menar Jesper Strömbäck.

– Medierna älskar vinnare och förlorare – det är ett tacksamt berättargrepp. Journalisterna fokuserar på konflikter och där finns det alltid vinnare och förlorare.

Problemet är att medierna ofta drar för stora växlar i sin jakt på att utse en vinnare. Moderaterna är inte värd all mörk rapportering, menar Jesper Strömbäck. Partiet har fått negativ publicitet under supervalårets första halva, men det är egentligen först nu partiet sjunker i opinionsmätningarna.

Falsk självbild

Journalisternas egen föreställning – att de bara speglar verkligheten, precis som den är – slår han hål på.

– Det är en falsk självbild. Jag tycker medierna har ett stort ansvar, de bidrar till att forma snarare än att spegla, valresultat. Det finns hur mycket medieforskning som helst som pekar på att mediernas bevakning får effekter.  

Den stora boven i dramat är rapportering kring opinionsundersökningar. Där brister medierna mest, tycker medieforskaren. När medierna skriver att det går upp för ett parti och ner för ett annat har de ibland inte fog för det, för förändringarna är så små att de inte är statistiskt säkerställda.

– Då kan man lika gärna sluta läsa, eller sluta titta. För det betyder att det inte hänt någonting alls, säger Jesper Strömbeck.

Han understryker igen att medierna har ett stort ansvar under ett valår. TSN-Sifos resultat om vilka partier som fick mest positiv press inför EU-valet, stämmer kusligt väl överens med vilka partier som fick bra valresultat.

– Medierna är makthavare oavsett om man vill eller inte. Människor har ofta bara tillgång till mediernas bild av verkligheten, och den blir ofta verkligare än verkligheten själv, avslutar han.

Relaterat

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet