Professorn Martin Ingvar: Skillnaderna mellan könen förstärks med svag läsundervisning

Uppdaterad
Publicerad

– Det är väldig tydligt att de små skillnaderna man har i språkstarten, där flickor är bara lite, lite bättre, förstoras med en svag läsundervisning, säger Martin Ingvar, professor i integrativ medicin KI, i måndagens Aktuellt.

– Att inte ha effektiv, automatiserad läsning efter andra klass gör att varje text blir ett hinder, tillägger han.

Lina Axelsson Kihlblom, grundskolechef i Haninge kommun, och känd bland annat för ett framgångsrikt arbete med att höja elevernas resultat,håller dock inte med om att kön spelar en avgörande roll i läsförmågan.

– Det är inte den största. Oddskvoten är lika stor om man har syskon.

– Vi kan inte säga att kön är det mest avgörande, men det är en försvårande faktor, säger Lina Axelsson Kihlblom.

Se Martin Ingvar och Lina Axelsson Kihlblom diskutera frågan i klippen ovan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.