Kjell Albin Abrahamsson blev ofrivilligt kund hos Telerix. Foto: SVT

Radioprofilen: ”Man känner sig dum”

Uppdaterad
Publicerad

Nio månader efter SVT:s granskning av telefonförsäljare har flera bolag försvunnit från marknaden. Samtidigt har andra vuxit, åtminstone räknat i antalet anmälningar hos Konsumentverket.

En av de som drabbats är radioprofilen Kjell Albin Abrahamson.

– Jag trodde det bara var dumskallar som lät sig luras, säger Kjell Albin Abrahamson till SVT.

Bolaget som fick Abrahamson som kund heter Telerix, och har fått rader av klagomål hos Konsumentverket det gångna året. Nu har myndigheten inlett en granskning och skickat ett brev till företaget med krav på förklaringar.

Just nu pågår en handfull liknande utredningar mot telefonbolag, varav flera som uppmärksammades i SVT:s stora granskning i vintras.

Problemen fortsätter

Problemen med telefonbranschen har inte försvunnit trots uppmärksamheten. Konsumentverket har hjälpt drabbade ta strid i tingsrätten, och krav på lagskärpning har gett ett ministerlöfte om en framtida utredning. Men anmälningarna om fula säljmetoder och svårigheter att bryta avtal, fortsätter komma in.

Radioprofilen blev lurad

Den ofrivillige Telerix-kunden Kjell Albin Abrahamson säger att han bara trodde sig byta prisplan hos sin gamla operatör – när han i själva verket bytte operatör. Han är mycket kritisk och har rasat mot bolaget i en tidningskrönika.

– Man känner sig extra dum eftersom man uppfattar sig själv som en belevad person, säger han till SVT.

Telerix ställer inte upp på någon intervju men hävdar i ett mejl till SVT att man nu släppt alla krav på konsumenter som anmält dem, däribland Kjell Albin Abrahamson.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet