Regeringen vill att reglerna för spelreklam skärps. Foto: TT

Regeringen vill skärpa regler för spelreklam

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen vill att reglerna för spelreklam skärps. Man vill införa krav på så kallad särskild måttfullhet vid marknadsföring, samma nivå av återhållsamhet som vid reklam för alkohol.

För två år sedan, 2019, infördes den nya spellagen, som bland annat innebar en stärkt reglering av spelreklam med ett krav på måttfullhet i marknadsföringen. Regeringen tycker dock inte att lagen räcker till, nu vill man skärpa reglerna för spelreklam igen.

Vad man nu vill införa är så kallad särskild måttfullhet vid marknadsföring av spel. Det är samma nivå av återhållsamhet som vid reklam för alkohol. Förslaget ska nu gå på remiss, och regeringen vill ha lagändringen på plats 1 juli 2022.

– Det är reklam som utsätter konsumenter för stora risker, speciellt sårbara konsumenter, nu är det dags att ta nästa steg och begränsa spelreklamen, säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S).

– Vi måste ha restriktivare regler så vi begränsar aggressiviteten i spelreklamen.

Måttfullhet ska iakttas

I dagsläget heter det att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av spel, och att marknadsföringen inte får riktas särskilt till personer under 18 år.

När det gäller marknadsföring av alkohol så måste särskild måttfullhet iakttas, reklamen får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol. Marknadsföring får inte heller rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

– Vår utgångspunkt är att vi ska ha samma regler som vi har för alkoholreklam, och där finns det ju mer restriktiva regler om innehållet, som sätter gränser för aggressiviteten i reklamen, säger Ardalan Shekarabi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.