Den effektiva räntan på snabblånen via sms är cirka 700 procent eller mer beroende på lånens storlek och det framgår inte av reklamen, hävdar Konsumentombudsmannen (KO) i sin stämning i Marknadsdomstolen.
-Det strider mot Konsumentkreditlagen att fokusera på lånets snabbhet medan kostnaden för lånet ges en undanskymd placering i marknadsföringen, säger Håkan Sandesjö, tillförordnad KO.
”Att de uppgifterna finns på företagets webbplats räcker inte”, skriver Håkan Sandesjö, tillförordnad KO, i ett pressmeddelande.
Hoppas på tillfälligt förbud
KO hoppas på ett snabbt beslut i Marknadsdomstolen om ett så kallat interimistiskt förbud för företagets radio- och tv-reklam, det vill säga att reklamen förbjuds i väntan på ett definitivt besked. Därmed skulle liknande reklam från andra långivare kunna stoppas, uppger KO.
KO vill också att Marknadsdomstolen tar ställning till Mobillån Sveriges höga kreditavgifter.
Företaget tar 300 kronor i avgift för ett lån på 1.000 kronor och 600 kronor för ett lån på 3.000 kronor. Orimligt, anser KO, som skriver att företagets kostnad för ett lån borde vara densamma oavsett lånets storlek.