– Flygsäkerheten har högsta prioritet. När vi får en rapport om flygning med drönare stänger vi luftrummet, säger Björn Stavås, operativ chef för flygledningen vid Bromma flygplats.
– Vid två tillfällen under 2016 fick vi stoppa trafiken. Flyg har fått gå till Arlanda istället för hit till Bromma på grund av otillåtna drönare i luftrummet, säger Anders Carlsson, också han operativ chef för flygledningen på Bromma.
Ökat kraftigt
Tillbuden med drönare runt svenska flygplatser har stigit markant de senaste åren – från sex stycken 2014 till 33 i fjol.
Av de senaste anmälningarna har tre, som det heter, haft ”stor påverkan på flygtrafiken”, och tio ”betydande påverkan på flyget”. Det är de högsta siffrorna hittills, enligt ny statistik från Transportstyrelsen.
En kollision vore allvarligast
– Den allvarligaste faran som vi ser är en kollision mellan ett luftfartyg och en drönare, ett haveri helt enkelt, säger Anders Carlsson.
Hittills ska inga allvarliga olyckor ha skett. Och vilka flygplatser som varit mest utsatta för drönarincidenter vill Transporstyrelsen inte uppge. Inte heller hur många gånger svenska flygplatser tillfälligt stängts av på grund av drönare i luften.
Otillåten flygning med drönare vid en flygplats kan ge böter eller fängelse.
– Men hittills har vi inga domar gällande drönare vid flygplatser, säger Malin Ricknäs, jurist vid Datainspektionen.