Notan för skador på polisbilar hamnade förra året på närmare 100 miljoner kronor, enligt statistik från Kammarkollegiet. Det är en ökning med 40 procent från året innan.
Den största kostnadsposten står prejningsskador för. Från 2019 till 2020 ökade antalet rapporterade prejningsskador från 285 till 382.
– Skadorna har ökat, det kan man inte bortse ifrån. Det finns flera orsaker till det, säger Patrik Danielsson, nationellt huvudskyddsombud på Polisförbundet.
Trafiksäkerheten ses över
En trolig orsak är enligt honom att trafikmiljön har förändrats.
– Kriminella som vi ingriper mot respekterar inte stoppsignaler och sådant i samma utsträckning som tidigare. Vi tvingas följa efter och då är en metod för att få stopp på dem prejning. Det är inte konstigt att skadorna ökar i samband med det, säger Patrik Danielsson.
– Alternativet är att släppa iväg dem som åker ifrån en. Det tror jag inte att någon vill att vi ska göra.
Polismyndigheten håller nu på att se över det interna trafiksäkerhetsarbetet. Planen är att lämna förslag på åtgärder efter sommaren. Polisförbundet ingår i arbetsgruppen.
– Det är bra med en översyn. Arbete i trafik är en av de absolut farligaste miljöerna som vi hanterar. Vi måste inte bara ta hänsyn till oss själva och den vi ska stanna, vi måste också ta hänsyn till vår omgivning så att vi inte skadar andra, säger Patrik Danielsson.
”Sämre körvana nuförtiden”
Han tycker att det viktigaste att ta tag i är utbildningsdelen – som han menar är eftersatt.
– Det är kunskaper som man hela tiden behöver träna på under säkra omständigheter. Det handlar om jättesvåra avväganden som sker i svåra miljöer och kanske i höga hastigheter.
Enligt Patrik Danielsson finns det dessutom en skillnad mellan nya poliser i dag och förr i tiden.
– Känslan är att man har sämre körvana nuförtiden. Det är inte samma självklarhet att ta körkort i dag. Nu är det mer ett krav för att komma in på utbildningen. Det har förändrats över tid.