Med Codea kan man programmera direkt på en läsplatta. Foto: Skärmdump

Så gör du din egen app

Uppdaterad
Publicerad

Den som har en bra app-idé men ont om kapital får lära sig programmera själv.

Det pratas allt mer om app-idéer och allt fler beskriver framgångsrika utvecklare och entreprenörer som deras ”idoler”. Vi läser historier om lärare som efter 40 år sadlar om och blir app-utvecklare och om tonåringar som försöker livnära sig på att skriva kod.

Även om det finns exempel på privatpersoner som tjänat miljoner på sin app-idé så genererar det stora flertalet appar inga stora inkomster. Att nå igenom med sin app bland de hundratusentals som säljs i app-butikerna är ingen lätt uppgift (och det återkommer vi till i nästa del av den här serien).

Första app-kollot

I sommar startar Sveriges första ”app-kollo” i Stockholm. Ett gäng om 30 barn i åldrarna 10-12 år ska få lära sig hur man kan hitta på och utveckla bra app-idéer (dock får de inte lära sig att programmera – vilket egentligen är det man gör när man skapar appar).

Gillar djur och magi

Nio-åriga Aliza Kabani från Stockholm ansökte själv till app-skolan och fick ett av tre stipendium så att hon inte behövde betala avgiften på 3300 kronor.

-Jag älskar djur och magi, säger Aliza till SVT. Jag skulle vilja lära mig mer om hur man gör appar.

-Hon skulle vilja göra någon slags mash-up mellan djur och magi och skapa magiska världar, säger Alizas mamma Javeria Rizvi Kabani.

Kodskolor för barn

Den som inte har någon som helst erfarenhet av programmering kan hitta flera olika guider och program på nätet som lär ut grunderna i programmering. En av de mer kända är Hackety Hack (gratis) som riktar sig till barn och där man lär sig språket Ruby (men grundtänket i hur man programmerar är applicerbart på de flesta programmeringsspråk). Why's poignant guide to ruby är en bok (gratis) som riktar sig till yngre (på engelska) där man också lär sig språket Ruby. Scratch, App Inventor och Blockly är tre andra projekt riktade mot nybörjare.

Den som inte har pengar att betala en programmerare (eller lyckas övertyga en programmerare att satsa sin tid) behöver lära sig själv hur man tillverkar en app från grunden. Lyckligtvis är nätet som gjort för just den typen av material för självlärande. Här finns otaliga kurser och utbildningsserier.

Utveckla för flera plattformar samtidigt

Det finns många olika sätt att skapa den kod som ligger till grund för en apps funktionalitet i en mobiltelefon och/eller läsplatta. En av de vanligaste metoderna är att använda en utvecklingsplattform som sedan konverterar projektet så att det fungerar i både mobiler från Apple och Android-lurar, samt i läsplattor.

Det finns fördelar med att lära sig ett specifikt programmeringsspråk (som exempelvis Objective-C som används av Apple) men med plattformar som Corona kan man istället satsa på att lära sig det lite ”enklare” programmeringsspråket Lua och sedan ”översätter” Corona projektkoden till de olika mobilernas ”egna” språk.

Lua populärt första språk

I Corona använder man främst programmeringsspråket Lua. Det är allmänt känt som ett av de mer lättlärda språken (men allt är relativt när det gäller kod och även en fråga om tycke och smak).

Lua har flera andra fördelar; det är gratis att använda, det finns många manualer och guideböcker och språket fungerar på de flesta plattformar. Så den som lär sig Lua kan fortsätta att skapa appar och funktionalitet i åratal framöver, även till vanliga datorer som Windows och Mac. Corona är däremot inte gratis.

Videoserier lär ut programmering

Learning Corona är en webbsida med otaliga länkar till olika handledningar i hur man lär sig skapa appar på plattformen Corona. Här finns exempelvis en lång videoserie där man tydligt ser hur det går till att arbeta i plattformen. Här finns också många länkar till hur man lär sig programmeringsspråket Lua.

Utvecklingsplattformar inte gratis

De flesta plattformar kostar pengar antingen i engångsavgift eller som månads- eller årsavgifter. Moai är en annan populär plattform (som också använder språket Lua), och som också klarar av att skapa appar till både Ios (Apples mobila operativsystem) och Android (Googles mobila operativsystem). Även till Moai finns många instruktionssidor på nätet, som denna från HighOnCoding.

Programmera direkt på plattan

Programmet Codea vann förra året ett pris för ”mest innovativa app” och här programmerar man sina appar direkt på en Ipad. När man är nöjd går det att exportera koden till ett annat program och publicera den på App Store – så att man kan sälja den till användare av Ipad, Iphone och Ipod Touch. Även Codea använder språket Lua.

Lär dig programmera via ett spel

Codea har också släppt spel-appen Cargo-bot vars syfte är att lära ut hur man ”tänker som en programmerare” – och den riktar sig både till barn och vuxna. De färdiga projekten kan sedan göras ut som Iphone-, Ipod- eller Ipad-appar, och om man ansluter sig som utvecklare till App Store kan man också publicera apparna och sälja dem till användare av dessa plattformar (men det kostar 99 US dollar per år att vara en registrerad utvecklare).

Kodkurser och -skolor

Udacity (gratis) erbjuder flera olika grundkurser i programmering precis som Codecademy (gratis), liksom Educator (kostar pengar). TryRuby (gratis) är ett bra sätt att bekanta sig med programmeringsspråket Ruby (som är ett av nätets mest populära språk). Du som redan kan HTML och Javascript kan skapa ”riktiga” appar tilll mobiltelefoner via Phonegap.

Det finns inte särskilt många utbildningar värda namnet på svenska på nätet, men en svensk användarproducerad videoserie som lär ut programmering på ett enkelt sätt kan man hitta här (dock är språket Python).

I kommande delar i serien ”Så gör du din egen app” ska vi titta närmare på hur man kan hitta kapital för att utveckla sin app, hur man hittar en programmerare som kan genomföra projektet (om man inte kan/vill lära sig programmera själv) och hur man kan marknadsföra och distribuera appen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.