• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

Så kan du lära ditt barn att simma

Många simskolor har köer och tar inte emot barn förrän de är fem år men långt innan femårsdagen bör barnen få vattenvana, anser simlärarna.

-Det är populärt bland många föräldrar att gå på babysim, men sen glömmer de bort vattenträningen tills barnet är gammalt nog för att få plats på simskola, säger simlärare Anneli Karlsson på Eriksdalsbadet i Stockholm.

Det finns ingen nedre åldersgräns för lek och plask i vattnet.

-Börja när barnen är riktigt små så blir det naturligt. Varje år kommer det barn till fem-års-grupperna i simning som inte har någon vattenvana och det kan vara jobbigt för dem att komma över sin rädsla om de känner oro att vara i vattnet, säger Anneli Karlsson.

”Koka vatten”
Exempel på vattenträning är att hälla vatten på sitt eget huvud och sedan låta barnet göra det. Hoppa och plaska så att det stänker lite grann. Så småningom blir det dags att doppa huvudet under vattnet och då kan man börja med att bara låta munnen hamna under vattenytan så att det bubblar luft och göra en kul lek av att ”koka vatten”.

-Det viktiga är att det är helt kravlöst och på barnets villkor. Säg ”titta på mig” och visa och acceptera om barnet inte vill göra likadant. Allt handlar om att skapa trygghet, säger simlärare Lizette Persson i Sundbyberg.

Tog simborgarmärket som 4-åring
Simningen är ingenting som ska stressas fram, poängterar simlärarna.

-Barn har ofta svårt rent motoriskt att lära sig bröstsim eftersom det kräver koordination mellan ben och armtag. Vill man börja med simtag tidigt så är frisim lättare, säger Anneli Karlsson.

-Min egen son tog simborgarmärket när han var fyra och ett halvt år och jag tror inte att det berodde på att jag är simlärare utan på att han fick upptäcka som mycket liten hur kul det kan vara med vatten, säger Lizette Persson.

Inger Haupt
inger.haupt@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer