SVT Nyheters påhittade kampanj får en rad profiler på Instagram att hålla upp ett glas vatten. Foto: SVT

SVT Nyheter testade Instagram-verktyget – 20 000 kr gav 200 000 följare

Uppdaterad
Publicerad

Med bara några knapptryckningar kan en annonsör i dag beställa en kampanj på Youtube eller Instagram. SVT Nyheter har testat verktyget Gosnap, som kopplar samman bolag med bloggare. För 20 000 kronor nådde vi 200 000 användare.

Gosnap är en tjänst som länkar samman populära, ofta unga profiler på Instagram, Youtube och Twitter – så kallade influencers – med företag som vill använda profilerna i sina annonskampanjer.  

Tjänsten marknadsförs med stora profiler som modebloggaren Kenza Zouiten, artisten Zara Larsson och Youtubestjärnan Clara Henry. Man beskriver sig som ”den främsta plattformen för varumärken som vill samarbeta med de största stjärnorna i sociala medier”.

Profiler får hälften

Annonsörerna väljer vilken målgrupp de vill ha, hur många de vill nå och hur profilerna ska uttrycka sig. Formuleringarna kommer sedan i profilernas egna uppdateringar, och inte som särskilda annonsposter.

Enligt Vigor Sörman, vd för MTG-ägda medieföretaget Splay som står bakom Gosnap, får profilerna som deltar i en kampanj minst hälften av det belopp som företaget betalat för sin kampanj.

Når ända ned till 13 år

SVT har testat Gosnap, för att se hur det fungerar från annonsör till slutlig publicering. Vi utgav oss för vara ett företag och registrerade ett annonsörskonto på Gosnap. Vi beställde sedan en Instagramkampanj om vanligt vatten, med instruktioner om att Instagramprofilerna skulle hålla upp ett glas vatten. 

Flera profiler nappade på kampanjen och publicerade uppdateringar enligt våra instruktioner. För vår budget på 20.000 kronor nådde testkampanjen enligt Gosnap 200.000 följare.

I verktyget har annonsören möjlighet att styra både kön, ålder och intressen på den tilltänkta målgruppen. Den lägsta ålderskategorin är 13-17 år. SVT Nyheter valde i testet att inte göra någon sådan avgränsning.

SVT har tidigare visat hur Gosnap i flera kampanjer låtit unga profiler marknadsföra olika varumärken utan tydlig annonsmarkering, trots att lagen kräver att reklam alltid ska vara tydligt markerad

Säger att de följer lagen

Vigor Sörman betonar att Splay alltid följer lagen, och förklarar att det han kallar varumärkessamarbeten behövs eftersom det annars är svårt eller omöjligt för innehållsskapare att tjäna pengar på Youtube eller Instagram.

I de Gosnap-kampanjer där Splay inte aktivt deltagit i innehållskapandet, läggs ansvaret för att kampanjen följer lagen, helt och hållet på annonsörerna och de medverkande sociala medier-profilerna själva. Det framgår också av de avtal som annonsör respektive influencer måste godkänna för att bli medlem i Gosnap.

Efter att SVT konfronterat Splay med vårt test har kampanjbilderna plockats bort.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

#doldreklam

Mer i ämnet