Utredare vill se särskilda överfarter för cyklister. Foto: SCANPIX

Så ska cykeln komma före bilen

Uppdaterad
Publicerad

Regeringens cyklingsutredare, Europaparlamentarikern Kent Johansson (C), har flera drastiska förslag på hur cykeln ska premieras. – Vi står inför ett paradigmskifte, säger han.

På trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand utanför Halmstad, som i år har har satt cyklisterna i fokus, avslöjade Kent Johansson en del av innehållet i utredningen. I slutet av oktober lämnas den till regeringen.

– Cykla är oslagbart för att ta sig fram både för den enskilde och för samhället. Men ska vi cykla mer måste cykeln få ta större plats i planering och trafikmiljön. I Sverige har det tidigare varit bilen som prioriterats, säger han.

Särskilda cykelöverfarter, där bilister måste stanna för cyklister, är ett av förslagen.

– De ska vara tydligt och enhetlig markerade, kanske med avsmalnad väg.

Hur många cykelöverfarter som behövs varierar från stad till stad. Kent Johansson tänker sig att de ska finnas utmed vissa cykelstråk.

Mot enkelriktat

Han öppnar också för att cyklister kan få cykla åt båda håll på en del enkelriktade gator om det markeras i vägen. Något som kan bli förvirrande, varnar polisen.

-Vi har i dag problem med cyklister som bryter mot reglerna. Att köra mot enkelriktat är det många som gör och om det blir tillåtet på vissa gator kan det vara svårt att förstå att man inte får göra det överallt, säger Anders Arvidsson, som jobbar med trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen.

Mest singelolyckor

I sommar har fler cyklister omkommit jämfört med förra sommaren. Men enligt Anna Niska, forskare på Statens väg- och trafikforskningsinstitut (VTI), är det för tidigt att dra slutsatsen att cykelolyckorna ökar.

– Antalet skadade och döda har gått ner sedan 1960-talet, men egentligen är det först nu som vi börjar ha bra statistik när nästan alla sjukhus rapporterar in olyckor, säger hon.

Siffror för de senaste fem åren visar att uppemot 25 cyklister per dag söker akutsjukvård efter en krasch med cykeln. Åtta av tio cykelolyckor är singelolyckor. Vanligaste orsaken är halka, hål eller andra hinder i vägbanan. Kent Johansson vill sätta mer press på väghållaren. Andra förslag är cykelgator i bostads- och affärsområden, där bilarna får anpassa sig efter cyklarna, och så kallade supervägar för cyklister som är skilda från vanliga vägar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.