”Det ska tydligt framgå att det rör sig om reklam”, säger Tobias Etell, jurist på Sveriges Annonsörer. Foto: TT/Sveriges Annonsörer

Så vet du om ett inlägg är ett betalt samarbete

Uppdaterad
Publicerad

I och med att olika influencers kommit att bli allt populärare på nätet har det också blivit vanligare att företag försöker göra reklam genom dem. Ofta är reklamen invävd i de vardagliga uppdateringarna och inte alltid uppenbar, men det finns ändå vissa regler de måste förhålla sig till.

När det kommer till vilka regler som gäller för influencers är det viktigt att skilja på vad som är redaktionellt innehåll och vad som är marknadsföring. Enkelt kan man säga att den gränsen går vid om det har skett en transaktion.

Redaktionellt innehåll kan exempelvis vara när någon skriver om sin dag eller en recension av en produkt som influencern själv har köpt. Men om influencern mottagit någon form av betalning, eller kanske fått en produkt av ett företag, kan det vara att betrakta som marknadsföring och då måste det framgå.

Ofta skriver influencern att det är ett sponsrat inlägg antingen i början eller i slutet av inlägget i sina sociala kanaler.

Samarbetet måste framgå

All marknadsföring omfattas av marknadsföringslagens bestämmelser.

En grundläggande regel är att mottagaren enkelt och omedelbart ska kunna identifiera reklam genom en markering. Det ska även framgå vem eller vilka som står bakom marknadsföringen.

– Det ska tydligt framgå att det rör sig om reklam, för då har konsumenten ett eget val att lämna eller att fortsätta läsa inlägget från en influencer, säger Tobias Eltell, jurist för intresseorganisationen Sveriges Annonsörer till SVT Nyheter.

Han anser inte att lagen är otydligt formulerad. Däremot menar han att det saknas tydliga riktlinjer för vilka uttryck som ska användas vid reklammarkering.

– Det är svårt att veta vilka uttryck som ska användas för att reklammarkera eftersom det ska vara tydligt för målgruppen. För en äldre målgrupp kanske uttrycket ”annons” är tydligast, medan ”sponsored post” förmodligen passar en yngre målgrupp bättre,  säger han.

”Konsumenter inte puckade”

Han menar att tydlig reklammarkering inte bara är schysst mot konsumenterna, utan även gynnar influencern.

Konsumenter är inte puckade, utan uppskattar raka rör och tydlig reklammarkering. Det om något skapar ett större förtroende, säger Tobias Eltell.

Enligt Konsumentverkets rekommendationer ska inlägg märkas på följande sätt:

  • Markeras med ”annons” eller ”reklam”  i början och slutet av ett inlägg.
  • Använd ett annat typsnitt eller färgsättning i ett sponsrat inlägg.
  • Märkas med #annons eller #reklam och #företagets namn.

Källa: Konsumentverket

Vad är influencing marketing?

Marknadsföring som sker via en person som är inflytelserik på sociala medier, ibland mot betalning.

De mest populära kanalerna för samarbeten är Instagram, Youtube, Snapchat, Twitter, och även bloggar.

Allt fler annonsörer satsar på varumärkesbyggande genom influencers och marknaden har under de senaste åren vuxit stort. Det finns inga färska uppskattningar men på svenskt håll beräknas influencer marketing under 2017 ha omsatt omkring 650 miljoner kronor.

Skatteverket har meddelat att detta är en marknad man kommer att granska hårdare under 2019.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.