Foto: Christine Olsson, TT

Sant eller falskt om mellandagsrean

Uppdaterad
Publicerad

Rea torde vara ett av de mer utslitna och urvattnade orden i svensk vokabulär. Ändå fungerar det fortfarande.

Just nu trängs hundratusentals svenskar i butikerna – lockade av den stora mellandagsrean.

Men vad är rea – och är det egentligen så mycket billigare än normalt?

Och vad köper vi för något – varor till fyndpris eller bara gammalt ”mög” som ingen ville ha före jul?

Rapport har huserat i floran av mytomspunna påståenden om mellandagsrean.

Vad är sant och vad är falskt?

Vi frågade dels Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman, dels Maria Sandow, branschansvarig på Svensk Handel:

1) Affärerna höjer ofta priserna inför rean.

AB: -Jag kan inte svara på det, men visst är det möjligt att det sker. Reglerna säger dock att rean ska vara på ordinarie pris.

MS: -Fel. Butikerna får inte rigga priserna. Majoriteten jobbar inte på det sättet. Är inte seriöst.

Reavaror är begränsade – eller till och med inte finns – bara för att locka in folk i butikerna.

AB: -Det händer också, och vi får in anmälningar. I vilket fall ska det framgå att antalet varor är begränsade.

MS: -Jag hoppas inte att det är så. Har man bara ett fåtal exemplar av varan ska det framgå.

Reavaror är lagervaror som blivit över och som affärerna vill bli av med.

AB: -Ja, så kan det vara, men det finns inget som sätter stopp för det. Rean är ju ett tillfälle för handlarna att rensa i sina lager och förnya sitt sortiment.

MS: -Sant. Det kan vara udda färger och udda storlekar som blivit över, men det behöver inte betyda att det är sämre varor. Rean är ett tillfälle för handlaren att rensa lagret.

Udda varor – som ska fungera som lockvaror – köps in billigt strax före jul.

AB: -Visst, det förekommer, men varorna ska ingå i det ordinarie sortimentet. Det är ju inte tillåtet för en skohandlare att sälja billiga kylskåp bara för att man kommit över ett parti billigt.

MS: -Sant. Det kan vara så att man hittat ett bra parti till bra pris. Men då ska det framgå, och det får det inte se ut som man satt ner priset från ett ordinarie pris.

Mellandagsrean pågår så länge att man till slut inte vet om det är mellandagsrea eller sommarrea?

AB: -Ha ha, det finns lagar som begränsar tid för rean. För ett par år sedan hade Hemtex ständig rea. Så får det inte se ut.

MS: -Hi hi. Falskt. Skyltarna tas bort när rean är över. Sen kan den sträcka sig över nyår och kanske ända till tjugondag Knut. Vi har ju inga fasta regler att följa när det gäller rea utan följer praxis.

Anders Eliasson

anders.eliasson@svt.se

Fakta om realisation

Rea, rabatt, extrapris, chockpris och ”nu”-pris. Ord som väcker förväntningar om särskilt förmånliga erbjudanden. Därför ska de användas med försiktighet.

För att en affär ska få locka kunderna med ordet ”realisation” i sin reklam ska

• försäljningen ske under en begränsad tid.

• varorna ha väsentligt nedsatta priser.

• varorna annars finnas i affärens vanliga

sortiment.

Tiden

Hur begränsad tiden ska vara för att affären ska få kalla det realisation kan man inte ange exakt. Det får bedömas från fall till fall, beroende på vilka förhållanden som finns inom respektive bransch och i olika sammanhang. Men enligt Marknadsdomstolen, MD, bör en realisation pågå i några få veckor eller högst två månader. I fråga om livsmedel har MD i ett fall satt gränsen till fyra veckor.

Priset

Vad som är ”väsentligt lägre priser” kan heller inte anges exakt, till exempel i procent av normalpriset. Det får också avgöras från fall till fall, och med utgångspunkt från vad som kan uppfattas som väsentligt för konsumenten. Av betydelse i sammanhanget är också vilken praxis som tillämpas inom olika branscher och för olika slags varor.

Källa: Konsumentverket/KO

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.