Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har kallat till sig spelbranschen för ett möte, för att få svar på frågor om hur spelreklamen lever upp till lagen. Foto: Janerik Henriksson/TT

Shekarabi efter krismötet med spelbolagen: ”Svensk lag gäller nu – inte maltesisk”

Publicerad

Senast 31 mars ska spelbranschen ha visat ”märkbar förändring” i hur marknadsföringen utformas. Det säger civilminister Ardalan Shekarabi (S) efter att ha mött spelbolagen för att diskutera deras marknadsföring i Sverige.

Efter mötet med spelbolagen på torsdagen hade civilminister Ardalan Shekarabi (S) i en presskonferens. Han uppfattade responsen som positiv från bolagen.

Han säger att spelbolagen har fått en deadline. Men de medverkade inte på presskonferensen.

– Senast 31 mars ska branschen ha visat märkbar förändring i hur marknadsföringen utformas. Sker inte det så sätter vi igång att arbeta med en reglering, sa Ardalan Shekarabi (S) på torsdagseftermiddagen.

– Jag tycker att det är bra att branschen får en möjlighet nu. Sedan kan det bli tal om lagstiftning.

”Vilda västern”

Tidigare på torsdagen sa han att det varit ”vilda västern” i 20 år på spelmarknaden i Sverige.

– Svensk lag gäller nu, inte maltesisk, sa han efter mötet med spelbolagen.

– Omfattningen och aggressiviteten i reklamen strider mot vad svenska folket vill ha.

Ny spellag

Den 1 januari 2019 trädde den nya spellagen i kraft. Den innebär att spelbolagen som är verksamma i Sverige måste ha licens.

Första veckan i februari hade 69 företag fått licens. Flera av dem var redan verksamma i Sverige. Det är oklart hur många av dem som deltog på mötet med civilministern.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.