Polis och kustbevakning rapporterade en tredjedel färre sjöfyllerier 2011 jämfört med 2010.
Detta har tagits tolkats som att även antalet sjöfyllerier har minskat efter att lagen skärptes.
– Vi rapporterar färre personer för sjöfylleri och vi får färre tips. Det tror vi beror på att beteendet ändrats, säger Rino Carlsson, sjöpolis i Stockholm där man kraftsamlar inför midsommarhelgen, årets mest intensiva arbetsdagar.
Smartare kontroller
Kustbevakningen har uppgett för Dagens Nyheter att en trolig anledning till att sjöfyllorna blir färre kan vara att myndigheten arbetar mer riskanalysbaserat och genomför kontroller på de tider och platser där risken för sjöfylleri är som störst.
Och genom att myndigheterna är synliga till sjöss i sådana sammanhang så tror man samtidigt på en preventiv effekt.
Sjöfylleri vanligt hävdar Trygg-Hansa
Men enligt en nu färdig enkät av Trygg-Hansa är sjöfylleriet fortfarande utbrett.
I maj genomförde försäkringsbolaget webbintervjuer med 3.534 personer och av dessa svarar fyra av tio att de sett berusade båtförare till sjöss.
Allra vanligast är det i Gävleborg där varannan uppger att de mött onyktra båtförare.
Sjöfyllor oroar och upprör
– Tyvärr skapar sjöfylleriet stor oro. Var femte upplever risken att möta fulla båtförare som det största orosmomentet till sjöss, säger Mattias Andersson som är Trygg-Hansas expert på båtsäkerhet.
I undersökningen uppger åtta av tio att det är lika fel att köra båt och bil onykter. Men sex av tio känner ändå inte till att gränsen för sjöfylleri numera går vid 0,2 promille.