Allergiska Charlotte Lindahl får ta med egen mat under resan. Foto: TT/privat

Ska flyga med Ving – tvingas ta med sig egen mat på planet

Uppdaterad
Publicerad

Du får max ha en allergi om du flyger med researrangören Ving. I alla fall om du ska vara garanterad mat på planet. Det svaret fick Charlotte Lindahl när hon beställde specialkost för sin charterresa till Kanarieöarna.

I helgen ska Charlotte Lindahl resa utomlands. Hon är allergisk mot både nötter och skaldjur, och hörde därför av sig till flygbolaget för att bli garanterad rätt kost inför resan. Men trots att maten redan är betald blir hon utan, informerar Thomas Cook airlines som flyger för Ving.

– Svaret jag fick var: ”Du får välja en allergi”. Jag tyckte det var ett enda stort skämt.

– Jag kan dö om jag får i mig nötter. Det här är riktiga allergier som kan få allvarliga konsekvenser, säger hon.

Får ta med egen mat

Resan är fem och en halv timme lång och sträcker sig över lunch. För att inte sitta hungrig meddelar flygbolaget att Charlotte Lindahl får ta med egen mat under resan.

– Tänk om det var ett allergiskt barn som skulle flyga så långt som till Thailand utan mat. Det är dålig service.

Något du vill förmedla till barnfamiljer som flyger med Ving framöver?

– Jag tror alla med allergiska barn är pålästa, men ring lite tidigare än dagen innan för att meddela allergier.

”Alla ska kunna äta”

Researrangören Ving beklagar det som hänt och säger att det ska gå att lösa specialkost till alla resenärer.

– Det brukar gå att beställa vegetarisk mat. Den är oftast utan nötter, säger Barbro Holmberg, pressinformatör på Ving.

Vad rekommenderar du resenärer att göra, för att inte tvingas ta med egen mat?

– Det finns nästan alltid en bra lösning om du hör av sig till oss i god tid. Kontakta oss på förhand, allra helst när du beställer resan.

– Om du inte hittar ett bra alternativ så ring oss, då hjälper vi till.

Får pengarna tillbaka

För Charlotte Lindahl är det däremot för sent. Innan hon kliver på planet köper hon med sig något som garanterar att hon inte får en allergisk chock under resan.

– Frukt och någon macka kanske, något som klarar sig i rumstemperatur, säger hon.

Hon tycker att Vings kommentar känns sådär.

– Vi sa till redan vid bokningen. Då fick vi beskedet. ”Inga problem, det är bara att ringa i veckan innan”.

Barbro Holmberg på Ving förstår att Charlotte Lindahl är besviken.

– Hon får självklart pengarna tillbaka, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.