SL:s ordförande Kristoffer Tamsons bemöter kritiken mot Sverige demokraternas reklam i Östermalmstorg tunnelbanestation. Reklamen har utsatts för upprepad vandalisering sedan i måndags. Foto: TT

SL: ”Regler för reklam bör ses över”

Uppdaterad
Publicerad

Efter protesterna mot Sverigedemokraternas (SD) reklamkampanj i Stockholms tunnelbana vill SL se över sitt regelverk.

– Det handlar bland annat om att titta på i vilken omfattning vi ska tillåta politisk reklam, se över bildspråk och uttryckssätt, säger SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M).

Drygt 1.000 personer samlades på tisdagskvällen för en demonstration mot SD:s reklamkampanj vid tunnelbanastationen Östermalmstorg i Stockholm. Reklamkampanjen har också vandaliserats två kvällar i rad. I sociala medier cirkulerar just nu filmer som visar hur skanderande folkmassor river ner de reklambanderoller som tapetserats över rulltrapporna ned mot plattformen.

SL:s ordförande och trafiklandstingrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att han fick höra om kampanjen först i måndags. Han valde då att avbryta sin semester för att åka in till Östermalmstorgs tunnelbanestation, där han säger sig ha pratat med resenärer. Han har också pratat med trafikförvaltningen, SL-medarbetare och politiska partier i landstinget för att på olika sätt skapa sig en samlad bild av den rådande situationen. 

Kritik mot SD-kampanj

Du var alltså inte förvarnad om kampanjen?

– Nej, och det är heller inte jag som fattar beslut om vilka reklamkampanjer som sätts upp eller tas ner, det är i praktiken myndighetsbeslut som fattas av opolitiska tjänstemän inom SL och vår förvaltning. Det tycker jag är en viktigt ordning att hålla fast på, vi ska inte ha politiska domar över budskap, säger han till SVT i Gomorgon Sverige.

”Tar avstånd från den typen av värderingar”

Men ägarna, det vill säga den politiska styrelsen, ger direktiv?

– Ja, men det finns regelverk som styr vilken typ av reklam som ska få finnas i kollektivtrafiken. Gäller det kommersiell reklam har vi reklamlagstiftningen. Gäller det politisk reklam så är det våra grundlagar, yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen, som styr vad som får sägas och tyckas i det offentliga rummet.

Vad svarar du alla de medborgare i staden som har känt obehag inför den här kampanjen?

– För det första vill jag säga att idén att ställa människor i samhället mot varandra får det att vända sig i magen på mig. Jag gillar inte den typen av politiska värderingar och jag tar bestämt avstånd från partier som ägnar sig åt dem – det gör jag som privatperson och det gör jag som moderat politiker.

– Men som styrelseordförande har jag att stå upp för de lagar och regler som finns i samhället, och det är jättesvårt ibland att förklara den skillnaden: att jag kan ha en åsikt som människa, och en åsikt som politiker.

”Politisk reklam har större spelrum”

Tycker du att kampanjen rimmar med den lagstiftning som finns?

– Ja, vi ska vara medvetna om att den lagstiftning som reglerar politisk reklam inte är reklamlagstiftningen, utan det handlar om grundlagarna. Det ger ett mycket vidare spelrum. I vårt öppna samhälle kommer vi att se åsikter tvärt emot de vi gillar, som går emot vårt öppna samhälle.

Men måste detta finnas i tunnelbanan som är en allmän plats där många rör sig?

– Regelverken har över tio år på nacken. Jag tog i går initiativ till ett samtal med alla politiska partier om att vi kanske behöver se över dem och hur de tillämpas.

”Förbud fel väg att gå”

I New Yorks tunnelbana har all politisk reklam förbjudits efter en liknande händelse, kan det vara ett alternativ för Stockholms tunnelbana?

– Jag tror att vårt svar på hot mot öppenhet mot mörka värderingar aldrig kan vara förbud, även om vi inte delar dessa värderingar.

Vad är det för typ av ändring i regelverken du kan tänka dig?

– Det handlar bland annat om att titta på i vilken omfattning vi ska tillåta politisk reklam, se över bildspråk och uttryckssätt, och det handlar om att vara tydlig med vem som ska bära kostnaderna för städning eller behov av extra väktare om man nu väljer att ha en provocerande reklam.

I det här fallet är reklamen förstörd, tror du att SD vill ha ersättning?

– Jag tror inte att det partiet betraktar den här kampanjen som förstörd. Tyvärr tror jag att de betraktar det som att det funnits väldigt många nyttiga idioter där ute som har sprungit deras ärenden.

Det låter inte som att SL kommer ge SD ersättning för förstörd reklam?

– Det är inte min utgångspunkt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritik mot SD-kampanj

Mer i ämnet