Problemen ska ha uppkommit under torsdagsmorgonen, då flera kunder som försök logga in mötts av meddelandet: ”För närvarande har vi långa svarstider i den tjänst du försöker använda. Vi ber dig försöka senare och beklagar de besvär detta förorsakar dig.”
– Vi har någon form av störning, men vi vet inte exakt hur omfattande om det är eller hur många som är drabbade, säger Janina Pfalzer, presssekreterare på Nordea.
Enligt Janina Pfalzer kan felet bero på att det är lönehelg och stundande midsommarafton, vilket innebär extrabelastning på systemet.
Flera kunder har hört av sig till banken, men i störst utsträckning är det de som försökt logga in med e-kod som upplevt problemen. Vid 13-tiden på torsdagen kvarstod problemen.
– Jag har fortfarade inte fått ett meddelade att problemet är helt löst. Vår uppmaning är att försöka logga in igen om det inte går första gången.
Andra svenska storbanker uppger för SVT Nyheter att deras kunder inte upplevt några problem vid inloggning under torsdagen.