Madelen Andersson och hennes mamma har fått sin semester i Skiathos förlängd med fyra dagar – på gott och ont. Hittills har hon förlorat två arbetsdagar och över 2000 kronor i utebliven inkomst. Imorgon kan hon missa en jobbdag till.
– Det är väldigt många här som är fast och har missat arbetstid på grund av strejken, det känns inte alls bra, säger hon.
Missade varslet
Madelen åkte till semesterön i Grekland den 4 juni, en dag efter att pilotfacket varslat om strejk. Men varken Madelen eller hennes mamma hade fått någon information om varslet. Det var först den 10 juni, dagen innan de skulle åka hem, som de såg i tidningar och på sociala medier att det var en strejk på gång.
– Det är ju Apollo som skulle ha gått ut och sagt att vi kunde få boka om på grund av eventuell strejk, men det gjorde de inte, säger hon.
”När ska man berätta att det är rörigt?”
På Apollo är man osäker om man varit för sent ute med att meddela om strejken och hur man ska ta ställning till de som missat arbetstid. Ann-Sofie Olsson är pressansvarig på Apollo och uppmanar kunderna att eventuellt vända sig till försäkringsbolagen.
– Det går inte att ta ställning just nu till hur vi ska göra med det här, det kan gå snabbare att titta på sin reseförsäkring, säger hon.
När borde ni ha informerat om att det fanns risk för en strejk?
– Jag vet inte.. Det är en jättesvår fråga. Hur lång tid innan ska man berätta för kunden att det är rörigt?
Oklart vem som är ansvarig
Vem som ska ersätta Madelen och de andra som missat arbetsinkomst på grund av strejken är fortfarande oklart. Henrik Axelsson på Konsumentverket berättar att det beror på om händelsen räknas som extraordinär eller inte.
– Om det anses att det inte är en extraordinär omständighet så är det flygbolaget som resenären kan kräva ersättning av, säger han.
Om händelsen däremot räknas som extraordinär, alltså att SAS inte kunnat förutse strejken så kan det bli en tvist. Då får man vända sig till sitt försäkringsbolag eller till Allmänna Reklamationsnämnden för att få hjälp.