Svårt att utnyttja rostskyddsgaranti

Uppdaterad
Publicerad

Kör du en enda meter på en saltbehandlad väg kan bilens rostskyddsgaranti bli värdelös. Exemplet är visserligen extremt, men de flesta rostskyddsgarantier har så tuffa villkor att de i praktiken aldrig kan åberopas av bilägarna.

Det finns en väldigt gammal historia om mannen som reste runt i Sverige och sålde doftfria utedass. När dassen använts på brukligt sätt och lukten började sprida sig kontaktades förstås säljaren av de missnöjda kunderna. Han kom, drog in lite omisskännlig dasslukt, öppnade locket och utbrast med stor förvåning: Nämen, ni har ju skitit i tunnan!

Hårda villkor

I princip samma säljargument används i dag när det gäller rostskyddsgarantier. I stora delar av världen är bilrost närmast ett okänt fenomen, men inte på våra isiga och saltstänkta vägar. Därför är det förstås lockande för svenska bilköpare att lovas 10, 20 och till och med 30 års garanti mot rostskador. Men i praktiken är garantierna så gott som värdelösa eftersom de finstilta villkoren är så hårda att garantierna i praktiken aldrig kan åberopas.

-Billtillverkarna slingar sig undan genom att hänvisa till yttre påverkan och påpekar att det är kundens ansvar att underhålla bilen och snabbt anmäla ett rostangrepp. Men det är ju inte så himla lätt eftersom rosten ofta är dold bakom lister och inneskärmar, säger Boo Wennberg på tidningen Vi Bilägare som länge kämpat mot de missvisande garantierna.

Ägaren är ansvarig

I extremfallen upphör rostskyddsgarantin att gälla om bilen kommer i kontakt med vägsalt. Bilägare som inte själva ser till att det görs regelbundna rostskyddsbesiktningar i samband med service kan också glömma garantin. Samma sak om bilägaren inte snabbt åtgärdar stenskott i plåten.

Enda fallet då garantin helt säkert gäller är om rostangreppet börjat på insidan av plåten och ätit sig rakt igenom. I alla andra fall brukar bilbolagen hävda att det är bilägaren som bar ansvaret för rostangreppen.

-Det är absolut en garanti som lovar mer än den håller och den förleder kunden att tro att skyddet är bättre än det i verkligheten är, säger Boo Wennberg.

Rost inget problem

Konsumentverket försökte 2004 att få branschorganisationen Bil Sweden att förtydliga vilket skydd garantin egentligen ger bilköparna, men inget hände. Nu säger Konsumentverket att man saknar resurser för att fortsätta bråka med bilindustrin.

Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, hävdar att problemet med både rost och garantier är på väg att försvinna.

-Både bilarna och rostskyddet har blivit så mycket bättre att rost är inte samma problem i dag som det var för sju år sedan, vare sig för bilindustrin eller för kunderna

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.