Det finns få laddstationer trots att Sverige har som mål att kraftigt minska fossibla bränslen. Foto: TT

Svårt ha elbil om man bor i lägenhet

Uppdaterad
Publicerad

För den som bor i lägenhet är det i dag svårt att skaffa elbil. Bara ett fåtal bostadsrättsföreningar och bostadsbolag erbjuder än så länge laddning för elbilar trots regeringens mål om att fordon i Sverige ska drivas nästan helt utan fossila bränslen år 2030.

Bostadsrättsföreningen Magnolians fastighet i Täby norr om Stockholm stod klar för två år sedan. Det finns ett stort garage under fastigheten, men inga laddningsplatser för eldrivna fordon. På initiativ av ett par av medlemmarna utreder nu styrelsen hur laddningsplatser skulle kunna ordnas.

– Det var förra året som jag började fundera på att byta bil och då ville jag ha en så miljövänlig som möjligt. Såvitt jag kan förstå är en elbil den mest miljövänliga bil man skaffa, säger Tommy Nilsson, som sitter i föreningens styrelse och driver frågan. 

– Intresset för elbilar generellt kan beskrivas som ett uppvaknande, det är på gång. Det säljs fler och fler elbilar och laddhybrider. Många har kanske garage hos en bostadsrättsförening och vill kunna ladda där, säger Eva Sunnerstedt på miljöförvaltningen i Stockholms stad.

Hindrar utvecklingen

Men att bostadsrättsföreningar tar initiativ till laddningsplatser är än så länge ovanligt, och om målet om en fordonsflotta nästan oberoende av fossila drivmedel ska kunna nås redan om 15 år måste mycket hända på ganska kort tid. I mars i år uppmättes rekordnivåer av koldioxid i atmosfären. En stor del av dem orsakas av transporter och därför bestämde redan den förra regeringen att Sveriges fordonsflotta ska vara nästan oberoende av fossila drivmedel till år 2030 och helt oberoende till år 2050. Om det ska vara möjligt måste antalet elbilar på våra vägar öka i betydligt snabbare takt. I dag finns omkring 10.000 laddbara fordon i Sverige men få ställen att ladda bilen på.

– Om man inte kan ladda hemma, då hindrar det utvecklingen. Det är dags att titta över den här möjligheten. Sätt frågan om att kunna ladda bilar på dagordningen, säger Anders Lewald på Energimyndigheten.

Svalt intresse

Stockholms stad har bjudit in bostadsrättsföreningar till informationsmöten om laddbara fordon, men bara ett par större föreningar dök upp. Även i Malmö och Göteborg är intresset svalt. Förklaringen kan vara att bostadsrättsföreningar ofta drivs av en styrelse som gör det på sin fritid. Tiden räcker inte till för att sätta sig in i en fråga som är ganska ny. Det är oklart vilken teknik som ska väljas, hur kostnader ska fördelas och hur investeringen ska finansieras.

– Det känns som om det är en del bostadsrättsföreningar som säger nej, för det är den enklaste vägen ur problematiken så att säga, säger Eva Sunnerstedt på miljöförvaltningen i Stockholms stad.

Enligt intresseorganisationen Bostadsrätterna beror dock ointresset på att det hittills inte har funnits så många elbilar för att de har varit så dyra. Frågan måste väckas av medlemmar för att styrelsen ska ta tag i frågan.

– Bostadsrättsföreningen ska inte överbetona problemen med stolparna, för i grunden är det ungefär samma sak som att bygga ett uttag för en motorvärmare. Men om man inte har några frågor från medlemmarna bör man avvakta, för styrelsens uppgift är att snåla med pengarna så mycket som det går för de boende, säger Mats Lindbäck på Bostadsrätterna.

Även svårt för hyresgäster

Även för boende i hyreslägenheter är det ofta svårt eller omöjligt att köpa en ren elbil eftersom laddstolpar saknas. I en nyligen genomförd enkätundersökning av SABO, Sveriges allmännyttiga bostadsbolag, svarade bara var sjätte bolag att de har laddutrustning för hyresgästerna. Enligt SABO själva är dock frågan högaktuell hos flera av deras medlemsföretag.

–  Det har inte varit så stora påtryckningar från hyresgäster än, men företagen vill vara förberedda inför en utveckling där efterfrågan kommer att öka. Frågorna handlar om vilken typ av tekniska lösningar för laddning som ska väljas. En enkel lösning kan vara att installera laddmöjlighet i anslutning till motorvärmare, men fler lösningar behöver utvecklas för olika behov hos hyresgästerna, säger Patrizia Finessi, som är projektledare för miljö på SABO.

Schablonavgift

Enligt Energimyndigheten är ny teknik på väg som kommer att underlätta för bostadsrättsföreningar att ha laddboxar och laddstolpar. Det finns till exempel nya laddsystem där bilarna kan dela på effekten. Det tar då något längre tid att ladda, men blir i gengäld billigare, vilket kan vara en intressant lösning för bostadsrättsföreningarna. Det finns också nya tekniska lösningar för att kunna dela upp elräkningarna mellan medlemmarna.

I bostadsrättsföreningen Magnolian i Täby har styrelsen nu kommit så långt att de konstaterat att strömkapaciteten in till fastigheten räcker till cirka 10 platser. En matarkabel kommer att dras fram till garageplatserna och den som vill ansluta sig får bekosta anslutning och uttag själv. Kostnaden för elen har man diskuterat att täcka med någon form av schablonavgift.

– När fler och fler skaffar sig elbil kommer den som vill flytta till en bostadsrätt att titta på om det finns eluttag i garaget. Det är ingen dålig investering att göra den här investeringen, säger Lars Edvall, som bor i föreningen Magnolian.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.