Skolan är dålig på att lära ut att vara källkritiskt på internet, fastställer skolinspektionen. Arkivbild.

Svenska skolor dåliga på undervisa i digital källkritik

Publicerad

Skolinspektionen har granskat 30 skolor i årkurs 7–9 om hur undervisningen kring digital källkritik fungerar. Men de är inte nöjda med vad skolorna presterar. Bland annat så har flera skolor inte haft någon undervisning i hur sökmotorer sorterar och hur de leder läsaren till viss information.

– Det kan till exempel finnas söktjänster som bygger på algoritmer som styr läsaren till viss information  säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen till SVT Nyheter.

Skolinspektionen har undersökt hur eleverna undervisades i källkritik inom digitala medier i svenska och samhällskunskap. I en tredjedel av skolorna så är utbildningen i informationssökning inom ämnet svenska inte tillräckligt omfattande enligt Skolinspektionens granskning.

– Det är oroande när undervisningen inte behandlar de digitala källorna för de är en sån stor del av det informationsflöde som vi har säger Helén Ängmo.

Skolor måste bli bättre på utbilda

Skolinspektionen pekar även på att undervisningen saknar källkritiskt förhållningssätt inom ämnet samhällskunskap när det gäller digitala medier och internet.

På hälften av skolorna så finns ingen undervisning kring kritisk granskning av bilder. På tre av fyra skolor saknades det undervisning i kritiskt förhållningssätt till rörliga bilder

– Både stillbilder och rörliga bilder är någonting som elever möter väldigt mycket i sin vardag. De kan vara högkonsumenter av detta och då behövs naturligtvis redskap för att kunna göra en kritisk granskning även av detta säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen till SVT Nyheter.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer