Svenska spelbolaget Paradox Interactive tar över White Wolf, som står bakom rollspelssuccén Vampire. Foto: White Wolf/Paradox Interactive.

Svenskt spelbolag köper rollspelsjätte

Svenska spelbolaget Paradox Interactive köper amerikanska rollspelsjätten White Wolf Publishing. En händelseutveckling som bara för några år sedan hade varit som att Volvo personvagnar skulle ha kunnat lägga biltillverkaren Ford under sina vingar.

På 1980-talet var dataspelen fortfarande förhållandevis dåliga, och svenska ungdomar törstade efter coola upplevelser. Mångas räddare blev det svenska företaget Target Games, som via varumärket Äventyrsspel tog rollspelen till Sverige. De största framgångarna blev postapokalyptiska Mutant, och fantasyspelet Drakar och Demoner, som såldes i 100.000 exemplar.

I den ökande konkurrensen från de allt bättre dataspelen blev det svårare att rekrytera nya rollspelare, och på 1990-talet blev rollspelandet åter en marginaliserad nördhobby. Nedgången var inte lika dramatisk i resten av världen, och det näst mest framgångsrika spelet (efter Dungeons & Dragons) var Vampire, där spelarna själva gestaltade mörkrets mäktiga och skrämmande varelser.

Tajming på spelmarknaden

White Wolf tajmade helt rätt, och Vampire appellerade till stora skaror ungdomar som konsumerade gothrock och trånade efter Brad Pitt och Tom Cruise i filmen En vampyrs bekännelse (Interview with the Vampire). Under några år sålde Vampire till och med bättre än rollspelsgiganternas gigant Dungeons & Dragons.

1999 rekonstruerades Target Games, och en del blev det som nu är Paradox Interactive. Fram tills nu har man producerat datorspel och förvaltat Target Games rättigheter till varumärken som Drakar och Demoner och Conan.

Planer på nya spel

Företagets vd Fredrik Wester uppger för Di Digital att man ”betalar ett antal tiotals miljoner kronor” för White Wolf. Rättigheterna till Vampires rollspelsvärld World of Darkness har gett upphov till böcker, brädspel, kortspel, dataspel och tv-serier. Företaget omsätter i dag enligt Fredrik Wester 4-5 miljoner kronor om året.

Fredrik Wester säger till Di Digital att han tror att trenden med vampyrer kommer att vakna till liv igen, och planerar att släppa nya spel och expandera White Wolf.

Nytt uppsving, nya kapitel

Efter nedgången har rollspelen på 2010-talet åter fått ett uppsving, och via crowdfunding har en mängd gamla spel fått nya skepnader. Att ett svenskt spelföretag på uppgång nu tar över en internationell speljätte på dekis är i ett historiskt perspektiv kanske inte lika uppseendeväckande som det kan verka. Till exempel tog lilla Moon Design nyligen över en annan av de ärevördiga rollspelsgiganterna, Chaosium, som bland annat skapat spelen Call of Cthulhu och Runequest.

Men Paradox köp av White Wolf innebär ändå att de två böcker om Äventyrsspel och rollspelens historia i Sverige som släpps under hösten kan bli tvungna att skriva om sina sista kapitel.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer