Systembolaget har inte reakampanjer – ändå har vinimportörer möjligheten att sälja sitt vin till ett sänkt pris. Det är inte ett nytt fenomen, men har blivit aktuellt på nytt då importörer behöver sälja slut på viner som annars hade köpts upp av hotell och restauranger.
– Den kanal vi har vid sidan av hotell och restaurang är Systembolaget och när vi behövde sälja ut vårt lager valde vi att sälja till starkt reducerat pris via dem, säger en av importörerna till SvD.
Har fällts tidigare
När SVT når Systembolaget visar det sig att en importör tidigare fällts av Alkoholgranskningsmannen för att ha använt begreppet ”rea” i sin reklam. I beslutet från 22 maj skriver AGM att coronapandemin har satt alkoholbranschen i en svår situation, men att begreppen realisation och rea inte är tillåtna.
”Systembolaget finns till för att minska alkoholens skadeverkningar och vill därför aldrig sälja så mycket som möjligt. Vi lockar därför aldrig kunder med rea eller liknande specialerbjudanden på våra varor” skriver bolagets pressekreterare Sofia Brännborn i ett mejl till SVT.
”Det är inte förenligt med alkohollagen att använda begrepp som realisation.”
Ändå fortsätter ord som rea och rabatterat att förekomma hos importörerna.
Bedömer inte rimligt pris
Importörer kan tekniskt sett rea ut viner via Systembolaget genom att göra en prisändring. Det finns regler kring hur ofta man får prisändra, men inte hur lågt priset får vara – så länge det inte är lägre än alkoholskatten.
– Om en leverantör sitter med vin som man inte får avsättning för och man vill sälja det via vårt beställningssortiment, så gör vi ingen bedömning av vad som är ett rimligt pris. I beställningssortimentet är det upp till leverantören att sätta det pris man vill, säger Systembolagets inköpschef Fredrik Arenander till SvD.
SVT Nyheter frågar Systembolaget om man inte upplever att importörer utnyttjar reglerna för prisändring för att rea ut alkohol, men får inget svar på frågan. Istället hänvisar de till sin prismodelll.